Данък "уикенд" и указания на НАП за облагане с ДДС на личното ползване

26.01.2016, 15:28 96442 176

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.


antea

  • Публикации: 205 / 37

Не може да ми вярваш ... аз съм лаик ... :)
надали си лаик, но поне си единственият, който опита да ми обясни защо съществуват двете точки и каква изобщо е разликата между тях :) за мен продължава обаче да е много притеснително, че в указанието изобщо не се разглежда и т.3 на чл.9, и силно параноично започвам да си мисля, че е нарочно - тамън някаква част от фирмите ще се успокои, че не трябва да начисляват ДДС при "лично ползване" щом не са употребили данъчния кредит {натъртено е няколко пъти в указанието}, а при последващ контрол ще им вкарат - "а защо не сте коригирали по чл.9, ал.2, т.3, а?!"

днес вече го разпратиха указанието по имейлите на данъкоплатците, поне аз го получих 2-3 пъти, и бая се чудех как точно да откроя важните моменти от него, за да го обясня на клиентите... и в момента, в който стигна до евентуалния облагаем/осигурителен доход на ползвателя, осъзнавам, че каквото и да обяснявам, надали ще получа уведомление от клиент, че през месеца нещо е било ползвано за лични нужди

иначе и за мен хитът в 17-те страници е как разказвателно с две изречения отмениха законовия чл.9, ал.4,, както и облагането на актив, само защото бил на разположение и потенциално би се използвал за лични нужди... бисери!

n_alex76

  • Публикации: 1523 / 167
Колеги, а защо пренебрегвате думата "може" ?  :wink1:
Скрит текст :
В крайна сметка методиката не може да влезе със задна дата, нали?

delphine

  • Публикации: 8626 / 1446
...осъзнавам, че каквото и да обяснявам, надали ще получа уведомление от клиент, че през месеца нещо е било ползвано за лични нужди

А дали няма да е целесъобразно да им искаме такова уведомление/декларация, че през месеца нямат ползвани за лични нужди стоки, услуги и прочие ? Въобще в някаква декларативна форма, че нямат или ако имат - какво ? И съответно за това следва да имаме и методика преди подаването на СД ЗДДС. Тази декларация би ни служила като основание да ползваме в пълен размер или не ДК по описаните в дневниците фактури.

/ аз спирам до тука, че става все по-зле /

arnel_81

  • Публикации: 131 / 9
Увеличаване на бумащината и субективизма от страна на НАП при контрол. Ето до какво доведе тази промяна, според мен. По-добре хич да не ползваш ДДС, отколкото после да им се обясняваш.

пасат

  • Публикации: 723 / 148
Аз пък не разбрах от указанието следното:

1. Депутати, министри, шефове на агенции, съюзи, комитети, съвети и незнам к`ви си там още, вкл. и заместниците им, областни управители, кметовете на 500 града и около 5000 села, началници на управления – полицейски, пожарникарски, БДЖ, ХЕИ, ДВСК, РИОКОС, Мерки и теглилки, Гражданска защита и подобните им – дали ще прилагат последните промени в ЗДДС, тъй като в почивните дни /и не само/ може да ги види човек със служебните си автомобили и телефони по китните балкански, и морски курорти, градчета,  хотели, ресторанти и всякакви забавления извън служебните им задължения?

2. Фирми, ползващи за офис основното си жилище – ще имат ли право да си поискат част от платеното ДДС при покупката на жилището – до размера на ползваната офис-квадратура – както любезно обясняват в указанието за обратния случай господата от НАП?

Ако някой знае отговора – ще му бъда благодарен.

p.i

  • Публикации: 146 / 37
А дали няма да е целесъобразно да им искаме такова уведомление/декларация, че през месеца нямат ползвани за лични нужди стоки, услуги и прочие ? Въобще в някаква декларативна форма, че нямат или ако имат - какво ? И съответно за това следва да имаме и методика преди подаването на СД ЗДДС. Тази декларация би ни служила като основание да ползваме в пълен размер или не ДК по описаните в дневниците фактури.

От скромният ми опит с клиенти мога да кажа - никой няма да направи нищо, ако аз не го подготвя предварително (попълня, обясня и т.н.), а и тогава пак няма да го направи.

Затова смятам да заложа на чисто административния подход:
1. Заповед за ограничаване на използването на активи за лични нужди (може и със стара дата)
1.1 колите домуват на служебния паркинг, пътни листове по километраж от ... до ... за всеки изминат километър - значи няма лично ползване
1.2 компютрите не се използват за лични цели - фейсбук, лична поща, форуми (???) - ако някой ги ползва - незабавно бива освободен. Няма освободени - значи няма ползвани компютри за лични цели
1.3 телефоните - не се провеждат лични разговори. В повечето фирми служителите заплащат изговореното над лимита - възмездна доставка, фактура.
1.4 имоти за лични нужди - не подържам такива във фирмите. Всичко се отдава под наем с документи и фактури. Жилищните имоти - на юридически лица, че да не отиде правото на дан.кредит

2. Всички сделки за лични нужди - възмездни (фактури и плащане). Това е малко като извънредния труд - по принцип са забранени, но ако има са платени.

Мдааа ... ще бъда строг, но справедлив ... :)

... и на карибите е лято ...

p.i

  • Публикации: 146 / 37
Аз пък не разбрах от указанието следното:

1. Депутати, министри, шефове на агенции, съюзи, комитети, съвети и незнам к`ви си там още, вкл. и заместниците им, областни управители, кметовете на 500 града и около 5000 села, началници на управления – полицейски, пожарникарски, БДЖ, ХЕИ, ДВСК, РИОКОС, Мерки и теглилки, Гражданска защита и подобните им – дали ще прилагат последните промени в ЗДДС, тъй като в почивните дни /и не само/ може да ги види човек със служебните си автомобили и телефони по китните балкански, и морски курорти, градчета,  хотели, ресторанти и всякакви забавления извън служебните им задължения?

2. Фирми, ползващи за офис основното си жилище – ще имат ли право да си поискат част от платеното ДДС при покупката на жилището – до размера на ползваната офис-квадратура – както любезно обясняват в указанието за обратния случай господата от НАП?

Ако някой знае отговора – ще му бъда благодарен.

по т.1 - не са ползвали дан.кредит - не начисляват и ДДС, нямат работно време - значи нямат и лично време - тоест бдят 24 часа над нашата страна

по т.2 - понеже ползва собственото си жилище за офис - вероятно е ЕООД, значи сигурно се самоосигурява вместо да плаща осигуровки на ДУК и се опитва да източи държавата посредством ДДС-то на жилището, направо си е рисков профил за НАП и господата по т.1, които бдят ще го забележат веднага и тогава ...

... както казват ... правото е на страната на победителя ... в България тази истина е придобила особен смисъл ...

delphine

  • Публикации: 8626 / 1446
От скромният ми опит с клиенти мога да кажа - никой няма да направи нищо, ако аз не го подготвя предварително (попълня, обясня и т.н.), а и тогава пак няма да го направи.

Затова смятам да заложа на чисто административния подход:
1. Заповед за ограничаване на използването на активи за лични нужди (може и със стара дата)
1.1 колите домуват на служебния паркинг, пътни листове по километраж от ... до ... за всеки изминат километър - значи няма лично ползване
1.2 компютрите не се използват за лични цели - фейсбук, лична поща, форуми (???) - ако някой ги ползва - незабавно бива освободен. Няма освободени - значи няма ползвани компютри за лични цели
1.3 телефоните - не се провеждат лични разговори. В повечето фирми служителите заплащат изговореното над лимита - възмездна доставка, фактура.
1.4 имоти за лични нужди - не подържам такива във фирмите. Всичко се отдава под наем с документи и фактури. Жилищните имоти - на юридически лица, че да не отиде правото на дан.кредит

2. Всички сделки за лични нужди - възмездни (фактури и плащане). Това е малко като извънредния труд - по принцип са забранени, но ако има са платени.

Мдааа ... ще бъда строг, но справедлив ... :)

... и на карибите е лято ...

Аз напълно разбирам и споделям това, че никой нищо няма да направи, ако не го подготвим ние. Обаче все повече се възмущавам от тази нагласа, която води до все повече работа от страна на счетоводителя /непризната и неоценена/ и все повече безхаберие от страна на собствениците. Мисля, че е дошло време и те да започнат да разбират нещата, да имат малко повече лично отношение към въпроси, касаещи техните пари. Да разберат, че не ние вземаме решения и правим чудеса , а на практика в основата на работата ни са техните решения и стопански действия. В крайна сметка правим необходимото да им помогнем да вземат информирани решения. ще си помисля дали да не е само една декларация от тяхна страна вместо многобробройни , сътворени от счетоводителя документи.

иначе за какво е лято на Карибите като няма да го усетим, потъвайки до гуша в новите данъчни "предизвикателства" ...

ditzve

  • Публикации: 893 / 50
Честно да си призная, изобщо нямам никакво виждане по въпроса.
В една от фирмите имам нежилищна сграда,една част от която се отдава под наем.Другата част се ползва от фирмата за Год.техн. прегледи.Няма спални,няма бани и т.н които да се ползват от собствениците и персонала.
В друга фирма има товарен бус и камион.Всички имат климатици,телефони,компютри и т.н.
Каква методика, каква база?-просто нямам думи.


пасат

  • Публикации: 723 / 148
Ооо, p.i - безкрайно ти благодаря за изключително точните и всеобхватни отговори - и то по точки.  :bow:
Явно - за едни така, за други - иначе..
Явно е също, че не сме на правилната страна. Съдба..
Та, няма да е чудно, ако Карибите ги гледаме през крив макарон, ами дано остане временце за едно моренце около Кавала.  :smile1:

n_alex76

  • Публикации: 1523 / 167
Офиси, хотели и коли са ключови за данък "Уикенд"
Дружествата имат свободата да изберат сами механизма – дали ще е 50 на 50 или 70 на 30 е техен избор, но те трябва предварително да заявят пропорциите и да ги документират, защото при евентуална ревизия тези документи ще им бъдат поискани.
Има препоръка дружествата да изберат модела 50 на 50 или да изчакат 6 месеца като в този период задълженото лице се откаже от данъчен кредит, каза още Божана Илиева.
Цялото интервю с нея чуйте в прикачения файл

delphine

  • Публикации: 8626 / 1446
Не знам защо не измислиха направо един данъчен праг, както с осигуровките и данъчните размери на амортизациите та да е просто и лесно и държавата да си вземе, каквото е пожелала. Защо сега ще ни препоръчват ?
Благодаря, n_alex76, за линка - ще го изгледаме да чуем аргументите на другата страна.Това може на служебните компютри да се направи - не е за лични цели, нали ? :smile1:

antea

  • Публикации: 205 / 37
а какво мислите за варианта такива разни суми да се дават на разчет? възстановени в последствие от подотчетни лица? т.е. примерно при телефонна сметка 1000 лв без ДДС и "пропорция" 70:30, в дневника включваме 700 + 140 лв фирмени и без право на ДК - 360 лв, които после собственик или някой от персонала възстановява, но не оформено като продажба и разход, а като разчет?

иначе със сигурност отчетено като разход и без последващо фактуриране не би се признало за данъчен разход, както и начисленото ДДС по протокола - чл.26, т.1 и т.3, и отделно начисляването му като непаричен доход на конкретно лице...

antea

  • Публикации: 205 / 37
Обаче все повече се възмущавам от тази нагласа, която води до все повече работа от страна на счетоводителя /непризната и неоценена/ и все повече безхаберие от страна на собствениците. Мисля, че е дошло време и те да започнат да разбират нещата, да имат малко повече лично отношение към въпроси, касаещи техните пари. Да разберат, че не ние вземаме решения и правим чудеса , а на практика в основата на работата ни са техните решения и стопански действия. В крайна сметка правим необходимото да им помогнем да вземат информирани решения. ще си помисля дали да не е само една декларация от тяхна страна вместо многобробройни , сътворени от счетоводителя документи.

ами при мен какво стана - вече няколко фирми ми препратиха указанието да съм го четяла, а аз им отговорих, че съм го изчела още преди 26 часа и евентуално ще им пратя подчертани пасажи

отговорът - "пак няма да го прочета".... еми сори, нищо за никой не смятам да декларирам, защото още декември предупредих, че без изрично уведомление от страна на клиент нямам основание да начислявам такива неща - стори ми се по-разумно да ме уведомяват, когато преценят, че имат лично ползване, вместо всеки месец да досаждам да ми пращат подписани декларации, че нямат никакво лично ползване, така сега съм оставила инициативата в техни ръце

Катя Крънчева

В правилника сега като запишат, че в протокола трябва да включваме и по коя фактура е ползван данъчния кредит, за който ще начисляваме ДДС за лично ползване... и месечно има 20 фактури за гориво, иди познай по коя точно е личното ползване. Дори и реквизити решиха да усложнят и променят, в проектоправилника четох...

p.i

  • Публикации: 146 / 37
В правилника сега като запишат, че в протокола трябва да включваме и по коя фактура е ползван данъчния кредит, за който ще начисляваме ДДС за лично ползване... и месечно има 20 фактури за гориво, иди познай по коя точно е личното ползване. Дори и реквизити решиха да усложнят и променят, в проектоправилника четох...

На практика няма да е така. В протокола за лично ползване на 50 км пробег на МПС ще трябва да се опишат:
- фактурата за гориво
- фактурата за паркинг
- фактурата за автомивка
- 1/12 от всички фактури за ремонт на актива
- 1/60 от фактурата за придобиване на актива
- и всички фактури за присъщите разходи, които не се сещам
разбира се всички те взети частично спрямо пробега свързан с икономическата дейност на фирмата ... това само ако решиш да спазваш указанията ...

мдааа ... личното ползване трябва да се забрани със закон ... :)

... а днес говорителката на НАП Пловдив ни посъветва ... "Дружествата имат свободата да изберат сами механизма – дали ще е 50 на 50 или 70 на 30 е техен избор ... Има препоръка дружествата да изберат модела 50 на 50 или да изчакат 6 месеца като в този период задълженото лице се откаже от данъчен кредит ..."

... НАП ни препоръчва да изберем 50:50 ... какво ще делим не ми стана ясно ... а това да изчакаме 6 месеца, през които да се откажем от данъчния кредит ... съвсем не го разбрах ... но едно осъзнавам - длъжностните лице не могат и не трябва да се отнасят безотговорно към темата ...

Явно съм много афектиран ... не съм писал толкова последните 5 години ... нали мълчанието е злато ... :)

... а на Хаваи хората са на плаж ...

tiger_schet

  • Публикации: 30 / 7
Иска ми се в техния стил, формиращ указанията и аз да попиша. В стил разказвателен…
За мен, а и за повечето като чета мненията им, целия този Данък уикенд е едно безумие! И така да остане и да има някакви други изменения пак ще си е това едно безумие. Ние ще се справим с техните указания както винаги сме го правили. Не сме глупави. И даже сигурно ще спазим и безумния им срок, който можеше да е по-преходен примерно няколко месеца преди да влезе в сила, а не 2 седмици.

Всичките тези административно/счетоводни усилия покрай него, от страна на бизнеса, а и от страна на държавната администрация, макар че при тях ще е по малко, превърнати във финансова стойност ще са по-високи от това, което държавата ще изскубне от предприемача.

Добре държавата ще получи пак някакви суми. Следва въпроса какво предприемача/бизнеса и счетоводителите в едно с тях ще получат насреща тези усилия и финансови разходи, плюс отчисления данък. Или простичко казано, насреща парите които ще влязат в хазната пак отскубнати от бизнес средата, какво ще получим насреща! Някакво улеснение в бумащината?! Някакви привилегии или по нисък корпоративен данък за тези които честно си обявяват всичко точно кога е и кога не е за лично ползване?! Някакво друго поощряване? Някакви по добри условия за бизнес средата? Е може и да не отговарят на въпросите, защото отговорите на всичките към момента са НЕ.

delphine

  • Публикации: 8626 / 1446
а какво мислите за варианта такива разни суми да се дават на разчет? възстановени в последствие от подотчетни лица?

Този ми се струва правилния вариант, но вместо подотчетни лица бих използвала 499  . На подотчетни лица обикновено се дава служебен аванс за целите на дейността на дадена фирма. И така без да ползваме данъчен кредит ще имаме един разчет за средства, възстановени впоследствие от лицето, за което се отнасят - подобно на личните осигурителни вноски на СОЛ.И това обаче не ни спестява наличието на методика, която да ни дава основанието да признаваме данъчен кредит в определен размер.

пасат

  • Публикации: 723 / 148
Аз предлагам да приемем тия новости и това указание като един новогодишен хейт на една национална трупа от МФ, която още кара зимна ваканция нейде из Витоша.
Никакво ДДС, никакви протоколи..
Да видя тогава данъчните как ще преглеждат тонове разпечатки на телефонни номера, да видя с очите си как ще разберат кой разговор е бил личен и кой служебен?
Че аз мога да питам съпругата си /или любовницата/ за някой служебен казус - това прави ли обаждането към нея за "лични нужди"?
Да видя как ще разбират, че автомобила е/не ползван за лични нужди, като има пътни листове, вкл. в уикендите - защото бизнеса работи и тогава, а не като тях на 5-дневна работна седмица.
И още и още..
Аааа, ма ха!

delphine

  • Публикации: 8626 / 1446
Това Указание като гледам е заложило в себе си много бъдещи дела между фирми и НАП . И тогава става интересно....не знам не го ли съзнават наистина . Или залагат на рибата в мътна вода ...

В момента тук са: 0 Потребители и 1 Гост


Facebook група с над 24 000 членове!

Харесайте ни във Facebook