Министерство на финансите предлага мерки срещу избягване на регистрацията по ЗДДС

03.09.2019, 16:28 12286 10

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.


КиК Инфо

  • Публикации: 457 / 146
  • www.kik-info.com
  • Администратор на сайта
МФ публикува предложенията си за промени в данъчното и счетоводното законодателство за 2020 г.

Проектът предвижда изменения в ЗДДС, така че при последователно извършване на еднородна дейност от две или повече свързани или привидно несвързани лица в един и същ обект/едни и същи обекти, в облагаемия оборот на всяко следващо лице да се включва оборотът, реализиран от всички лица, извършвали дейността в обекта/ите преди него, за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец.

За целите на тази регистрация е предложен разясняващ текст кога извършваната от лицата дейност се приема за "еднородна", съответно в допълнителните разпоредби на закона е дефинирано понятието "привидно несвързани лица".

Предложението цели подобряване на данъчния контрол чрез предотвратяване на практиката по избягване на регистрация по ЗДДС от данъчно задължени юридически самостоятелни, но свързани или привидно несвързани лица, чрез формална смяна на субекта, извършващ еднородна независима икономическа дейност.

В чл. 96 от ЗДДС се създава нова ал. 10:
(10) При последователното извършване на еднородна дейност от две или повече свързани или привидно несвързани лица в един и същ обект/и, в облагаемия оборот на всяко следващо лице се включва оборотът, реализиран от всички лица, извършвали дейността в обекта/ите преди него, за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца включително текущия месец и се счита за оборот, реализиран от съответното лице през първия ден на започване на еднородната дейност в обекта/тите от това лице. Дейността се приема, че е еднородна, когато е налице значителна идентичност по отношение на две или повече от следните характеристики: предлаганите стоки или услуги, ползваните активи, персонала, търговската марка/наименованието на обекта, доставчиците/клиентите.

В Допълнителните разпоредби е дадено определение за привидно несвързани лица:
93. „Привидно несвързани“ са лица, които не отговарят на критериите за свързаност по т. 3 на § 1 от допълнителните разпоредби на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, но в управлението, контрола и/или капитала на лицата, извършващи еднородната дейност, участват свързани по § 1, т. 3, букви „а“, „б“ и „в“ от допълнителните разпоредби на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс лица, както и когато между тях съществува икономическа, организационна, семейна или друга обвързаност/свързаност, поради която между тях могат да се уговарят условия, различни от обичайните.“

Предвижда се измененията да влязат в сила от 01.01.2020 г., а преходният режим се урежда по следния начин:
§ 17. Лице, което към датата на влизането в сила на този закон извършва еднородна дейност по чл. 96, ал. 10 от Закона за данък върху добавената стойност и отговаря на условията за задължителна регистрация по чл. 96, ал. 1 от същия закон, е длъжно да подаде заявление за регистрация в 14-дневен срок от влизането в сила на този закон.

Галя Гроздева

  • Публикации: 2 / 2
Според мен Проекта в частта си "....Проектът предвижда при последователно извършване на еднородна дейност от две или повече свързани или привидно несвързани лица в един и същ обект/едни и същи обекти, в облагаемия оборот на всяко следващо лице да се включва оборотът, реализиран от всички лица, извършвали дейността в обекта/ите преди него, за период не по-дълъг от последните 12 последователни месеца преди текущия месец." е в противоречие със Закон за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност.
Донякъде съм съгласна с предложението, но това трябва да обхване само субектите, които извършват еднородна дейност в обектите в нарушение на закона, като например: нямат необходимите разрешителни, лицензи, не разполагат с кадрова или материална обезпеченост да извършват дейността си и т.н.
Всички останали субекти, които законосъобразно извършват дейността си следва да имат правото на стопанска инициатива и правото да избират дали да работят регистрирани по ЗДДС или не.
Много малки фирми са на ръба на оцеляването си и ако се наложи да бъдат регистрирани по ЗДДС ще се наложи да спрат дейността си.
В същото време има и много дружества, които наистина заобикалят регистрацията по ЗДДС.
Нека заради фирмите, които са в сивата икономика не убиваме малкия бизнес, който и без друго много трудно оцелява.

bobo

  • Публикации: 2817 / 378
Малко ми е неясно какво имат предвид с "в един и същ обект/едни и същи обекти"?


Галя Гроздева

  • Публикации: 2 / 2
Малко ми е неясно какво имат предвид с "в един и същ обект/едни и същи обекти"?

Един и същи обект - офис, магазин, склад... Както например практикуват търговците в един търговски обект - работят през една фирма и преди да достигнат оборота от 50 000,00 лева си регистрират втора фирма, която продължава работата в същия обект, след което трета фирма, ако се наложи и т.н.
в тази дейност няма нищо незаконно в момента.
но това не се харесва на управляващите, защото така не влиза ДДС в бюджета.

delphine

  • Публикации: 8629 / 1447
в тази дейност няма нищо незаконно в момента.
но това не се харесва на управляващите, защото така не влиза ДДС в бюджета.

Много точно казано !

tihomir.petrov

  • Публикации: 137 / 14
Тези компании продават на същите или близки цени без включен ДДС,както на останалите компании на пазара, които цени включват ДДС. За да са с равни условия, представете си всички компании да трябва да регистрират нови компании при достигане на оборота за регистрация.

delphine

  • Публикации: 8629 / 1447
За да са с равни условия, представете си всички компании да трябва да регистрират нови компании при достигане на оборота за регистрация.

Явно това не е някакъв проблем. Мирно съжителстват и регистрирани и нерегистрирани и поне в момента това не е незаконосъобразно. По отношение на равните условия - те са нарушени още с идеята за съществуване на праг за задължителна регистрация.

представете си ...
То е като да си представим всички да са регистрирани по ЗДДС независимо от оборота.

Минев

  • Публикации: 60 / 2
Не че някой ме пита, но аз гласувам за промени в тази насока. Според мен може да се помисли паралелно и за вдигане на прага за регистрация, защото това би помогнало на тези фирми, които по думите на колегите "едвам свързват двата края". А тези дето си въртят по 10 фирми на година, за да не се регистрират, в общият случай няма да "загинат" като се регистрират по ЗДДС.

Georgi273

  • Публикации: 1 / 2
Това означава смърт за дребните фирми, ако не вдигнат прага за регистрация, тъй като той автоматически пада за 2 фирми на 25 000 лв.
А дали и двете фирми трябва да се регистрират ?
И как ще става дерегистрацията ?

Още една идея, която ще доведе до обезлюдяване на много от малките, а и не толкова малките, градчета. В крайна сметка ДДС е изграден на принципа на данъчния неупралитет, т.е. не може да ангажира нито една фирма, ако тя не е краен потребител, с плащане на ДДС, но това плащане се отразява на гражданите, а фирмите стават неконкурентоспособни. Това не е някакъв проблем в градовете с наситен пазар,  но е огромен проблем в малките градове, където потреблението е свито. Съжалявам, че трябва да го кажа, но не се гради държава с данъчна система предназначена за София и още 2-3 града.   :noexpression:

Владимир Колев

  • Публикации: 2 / 2
Абсолютно съм съгласен с мнението на Петър Петров! Малките фирми в малките населени места ще бъдат унищожени!

В момента тук са: 0 Потребители и 1 Гост


Facebook група с над 24 000 членове!

Харесайте ни във Facebook