Здравейте, какви промени очаквате да въведем?
Здравейте, МОД се определя при гласуването на ЗБДОО. Бюджет 2022 все не е гласуван в НС. Когато това се случи, ще актуализираме информацията в сайта.
Здравейте,

Има предложение паричното обезщетение за отглеждане на дете до 2-годишна възраст за 2022 г. да остане 650 лв., колкото е от 1 октомври 2021 г. или да е размер на МРЗ.

Това обаче трябва да залегне в Бюджет 2022, който все още не е гласуван в Народното събрание. Когато това се случи, ще актуализираме сумата и в калкулатора.
Здравейте, корекцията е направена. Благодаря, че писахте.
В края на годината идва времето за ползването на данъчните облекчения за деца и деца с увреждания. Редът и условията за ползването им са регламентирани в чл. 22в и чл. 22г от ЗДДФЛ.

И тъй като за придобитите през 2021 г. доходи ще се прилагат 22,5 пъти по-високи данъчни облекчения за деца в сравнение с тези от миналата година, то това предизвика голям интерес сред работниците и служителите, както и множество въпроси сред работодателите и счетоводителите.

Новите по-високи годишни размери са приети с § 9, ал. 1 от Преходните и Заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. (обн. ДВ. бр.104 от 08.12.2020 г.), съгласно който размерът на еднократното облекчение за деца е в зависимост от броя им, като за едно ненавършило пълнолетие дете е 4500 лв. (сума за получаване 450 лв.), за две – 9000 лв. (сума за получаване 900 лв.), а за три и повече – 13500 лв. (сума за получаване 1350 лв.). Размерът на данъчното облекчение за деца с увреждания е 9000 лв. (сума за получаване 900 лв.). Тези размери се отнасят само за данъчната 2021 година. Сумите за получаване могат да бъдат по-малки в зависимост от годишните данъчни основи по чл. 17 от ЗДДФЛ. Точните суми ще бъдат изчислени от Вашия счетоводител при подготовката на месечната ведомост за заплати.

Важно е да се отбележи, че лица, които през годината са били по майчинство или са получили други необлагаеми доходи, не е възможно да ползват данъчни облекчения, тъй като не са получавали облагаем доход, съответно не са плащали данък, и не формират годишна данъчна основа, към която да се прилага намалението. В този случай данъчното облекчение може да се ползва от другия родител, ако отговоря на условията на закона. Това е така, защото философията на данъчните облекчения за деца (както и на всички останали данъчни облекчения) е те да са насочени изцяло към плащащите данъци през съответната година лица. Данъчното облекчение представлява намаление на данък. Когато едно лице не дължи данък, съответно не ползва данъчно облекчение. С други думи внасяш данък върху дохода си – получаваш данъчно облекчение. И обратно: не внасяш данък – не получаваш данъчно облекчение.

Друг съществен момент е, че преди да представят необходимите документи за ползване на данъчно облекчение, служителите трябва да проверят своята лична данъчно-осигурителна сметка в НАП. Ако имат неплатени задължения, следва да ги погасят, за да могат да се възползват от данъчната отстъпка.

Ако в нарушение и двамата родители едновременно ползват данъчното облекчение за едно и също дете в пълен размер, то всеки от тях дължи частта от данъка, съответстваща на размера на ползваното облекчение.

Ако служителят избере да ползва данъчно облекчение за дете чрез работодателя си, то в срок от 30 ноември до 31 декември 2021 г. трябва да предостави пред работодателя си попълнен и подписан съответния образец на декларация от сайта на НАП:
 - Декларация по чл. 22в, ал. 8 от ЗДДФЛ за ползване на данъчно облекчение за деца за 2021 г.
 - Декларация по чл. 22г, ал. 7 от ЗДДФЛ за ползване на данъчно облекчение за деца с увреждания 2021 г.

Ако служител пропусне да представи декларация за ползване на данъчните облекчения за деца или деца с увреждания пред работодателя си в указания по-горе срок, то не губи правата си, а може да ползва облекченията чрез втория вариант, описан по-долу.

Вторият вариант за служителите да ползват данъчни облекчения за деца е като изберат да подадат своите годишни данъчни декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ в НАП на хартия, чрез ПИК или чрез електронен подпис.

Цитат
Препоръчваме на всеки, който планува да ползва данъчни облекчения за деца за 2021 г., да се запознае подробно с информацията от сайта на НАП от тук: Ползване на данъчните облекчения за деца за 2021 година.
Изчисленията

По-долу ще се спрем на конкретни примери, с които да онагледим как ще се отрази ползването на данъчни облекчения за деца при служителя и при работодателя.

Нека разгледаме пример със служителка с 2 деца и месечно брутно трудово възнаграждение от 1500 лв., което е близко до средната работна заплата за страната. При тази ситуация служителката има право на данъчно облекчение от данъчната основа в размер на 9000 лв., но не повече от сумата на общата годишна данъчна основа, която е 1500*12=18000 лв., което означава, че служителката ефективно може да получи 900 лева, представляваща сумата от спестения данък от данъчното облекчение (9000лв.*10%).

В гореспоменатото указание на НАП е записано: “Предвид че новите размери са много по-високи, а тези данъчни облекчения се ползват само в годишен размер, в голяма част от случаите ще е налице надвнесен данък. В тази връзка, когато определеният годишен размер на данъка е по-нисък от размера на авансово удържания данък през годината и съответно е налице надвнесен данък, работодателят в срок до 31 януари 2022 г. възстановява разликата на работника/служителя. В този случай възстановената сума се прихваща от работодателя последователно от следващи вноски към държавния бюджет за данъци върху доходите от трудови правоотношения на това физическо лице или на други лица по трудови правоотношения.”

Във фиша с месечната работна заплата тук виждаме, че служителката има удръжка за данък само 129.33 лв. Което означава, че работодателят ще заплати общо 900 лева на служителката в срок до 31.01.2022 г., която сума той ще приспада от следващи плащания за данък върху доходите от трудови правоотношения. Ако този работодател има само една служителка, при равни други условия, това означава работодателят да приспада тази сума в следващите 7 месеца (1500 лв./129.33 лв.).

Ако този работодател има 20 служителки с по 2 деца всяка и с брутни заплати 1500 лева, то сметките показват, че работодателят трябва да кредитира държавата с 18 000 лева (900*20), за да ги изплати на служителите си под формата на данъчни облекчения за деца, след което месеци наред да чака те да бъдат приспаднати от държавата от бъдещи данъци. Ако този работодател в началото на следващата година свие дейността си и прекрати договорите на половината от служителите, то при равни други условия, това автоматично ще удължи периода на приспадане на сумата от бъдещите данъци на 14 месеца или 1 години и 2 месеца.

Изчисленията показват, че при служителите с по-ниски доходи, периодите на приспадане на кредитираните данъчни облекчения от бъдещи данъци са по-дълги. Например, ако фирмата има наета една служителка с две деца и брутна заплата 700 лева, и ако тя ползва данъчно облекчение чрез работодателя си, то при равни други условия, работодателят ще приспада надвнесения данък в следващата 1 година и 2 месеца (14 месеца).

По тези причини много от работодателите няма да имат финансовата възможност да финансират и кредитират социалната политика на държавата, свързана с данъчните облекчения за деца, и след това да приспадат тези суми от бъдещо дължим данък.

Отговори от НАП

Във връзка с гореизложеното интерес представляват отговорите от НАП на въпроси зададени от счетоводители, работодатели и служители към НАП. Прилагаме част от тях.

Въпрос към НАП от служители

Ако работодателят откаже през него да ползвам данъчни облекчения?

Ако по една или друга причина работодателят откаже да се ползват данъчни облекчения при годишното облагане на доходите от трудови правоотношения, физическите лица не губят правата си. В този случай обаче данъчните облекчения могат да се ползват само чрез подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ, към която се прилагат необходимите документи, в зависимост от вида на съответното облекчение.

Когато работодателят не е възстановил надвнесения данък, физическите лица могат да ползват данъчните облекчения с подаване на годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ, включително и когато имат само доходи от трудови правоотношения.

Въпроси към НАП от счетоводители и работодатели
 
Какво можем да направим в случаите, когато дори и да нямаме данък за внасяне, нямаме достатъчно налични средства, за да платим облекченията?

Когато работодателят не може да възстанови установената при годишното преизчисляване сума (или част от нея) до 31 януари на следващата година, лицето може да ползва облекчението с подаване на годишна данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ

Как се решава въпросът при бюджетните организации, които имат бюджетни ограничения и изплащат надвнесената сума на лицата до 31.12?

Данъчният закон не дава специални насоки за бюджетните организации. Действията на работодателите са регламентирани по един и същи начин в разпоредбата на чл. 49 от ЗДДФЛ, независимо от статута им. В този смисъл бюджетните организации, които са работодатели по смисъла на ЗДДФЛ, също са задължени да преизчисляват на годишна база дължимия данък за доходите от трудови правоотношения. В случай че нямат възможност да възстановят изцяло или частично надвнесения данък на служителите си, последните могат да ползват данъчните облекчения с подаване на годишна данъчна декларация.

Всички Въпроси и отговори за данъчните облекчения тук.
Здравейте, рядко се трият цели теми. По-скоро се тият постове, които не съответстват на правилата, или например темата се заключва за писане. А понякога преместваме теми.

За какво е темата, която търсите?
Здравейте, МОЛ, както и имена на съставител и получател, не са сред задължителните реквизити за фактура съгласно Закона за счетоводството, ЗДДС и ППЗДДС и тъй като не носят голяма информационна полза, затова не сме ги включили в приложението.

Предвидили сме допълнително поле, в което можете да въвеждате тази информация.
До 15 ти април подаваме новата декларация по чл. 87а от ЗКПО за авансовите вноски за корпоративен данък. През годината (до 15 ноември) със същия образец можем да декларираме промени в авансовите вноски по чл. 88 от ЗКПО.

В тази връзка представяме два много полезни калкулатора

Чрез Калкулатор: Авансови вноски ЗКПО можете:
➤ да проверите дали следва да внасяте месечна или тримесечна авансова вноска;
➤ да изчислите размерите на месечните или тримесечните авансови вноски;
➤ да видите сроковете за внасянето им.

Чрез Калкулатор: Промяна на авансови вноски ЗКПО (чл. 88) можете да направите анализ и:
➤ да изчислите увеличението или намалението на декларираните авансови вноски (тримесечни или месечни), така че да не се внасят лихви, ако са декларирани по-малки авансови вноски;
➤ да изчислите сумата на надвишението на вноските, при внесени по-високи авансови вноски и последваща по-ниска прогнозна данъчна печалба.

Кой подава декларацията

Декларацията се подава от лицата, подлежащи на облагане с корпоративен данък по реда на ЗКПО, както и от физически лица, извършващи стопанска дейност като търговци по смисъла на Търговския закон, включително еднолични търговци, и от физически лица, регистрирани като земеделски стопани, избрали доходът от стопанската им дейност да се облага с данък върху годишната данъчна основа по чл. 28 от ЗДДФЛ, които съгласно чл. 43, ал. 8 от ЗДДФЛ правят авансови вноски при условията и по реда на ЗКПО.

Декларация се подава и ако прогнозният данъчен финансов резултат е отрицателна или нулева величина, но лицето е задължено да извършва авансови вноски. В този случай като размер на определената месечна/тримесечна авансова вноска, съответно размер на определената месечна/тримесечна авансова вноска след преотстъпване, се посочва нула.

Кога се подава декларацията

Декларацията се подава в случай на:
 
 - деклариране вида и размера на авансовите вноски по чл. 87а, ал.1 от ЗКПО;
 
 - първоначално деклариране на тримесечни авансови вноски по чл. 87а, ал. 2 и 3 от ЗКПО;
 
 - промени на авансови вноски по чл. 88 от ЗКПО.

Кога не се подава декларацията

Декларация не подават лицата, които са освободени от авансови вноски и не са избрали да правят такива съгласно чл. 83, ал. 3 от ЗКПО:

 - данъчно задължените лица, чиито нетни приходи от продажби за годината преди предходната година не превишават 300 000 лв.;

 - новоучредените данъчно задължени лица за годината на учредяването им и за следващата година, с изключение на новоучредените в резултат на преобразуване по Търговския закон.

Правила за попълване на отделни части на декларацията

Част III.  Деклариране на вида и размера на авансовите вноски.

 - На основание чл. 91а от ЗКПО при определяне на размера на авансовите вноски не се взема предвид прогнозната данъчна печалба на контролирано чуждестранно дружество и частта от превишението на увеличенията над намаленията на счетоводния финансов резултат в резултат на преобразуванията по чл. 155а, ал. 1 и чл. 155б, ал. 1, съответстваща на трансферираните активи/дейност, за които ще се приложи разсрочване по чл. 155г.

Тази част се попълва в следните случаи:

 - в случай че нетните приходи от продажби за годината преди предходната година (ред 1.1 от част V на годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО) са в размер над 3 000 000 лв., се дължат месечни авансови вноски съгласно чл. 84 от ЗКПО – в този случай се отбелязва ред 1 от част II и се попълва ред 1 от част III;

 - в случай че нетните приходи от продажби за годината преди предходната година (ред 1.1 от част V на годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО) са в размер от 300 000,01 лв. до 3 000 000 лв. включително, се дължат тримесечни авансови вноски съгласно чл. 85 – в този случай се отбелязва ред 2 от част II и се попълва  ред 2 от част III;

- в случай че на основание чл. 83, ал. 2, т. 1 от ЗКПО данъчно задълженото лице е освободено от извършване на авансови вноски, но в срока или след изтичане на срока по чл. 87а, ал.1 от ЗКПО за подаване на тази декларация е решило да се възползва от възможността да приложи ал. 3 на чл. 83 – в този случай се отбелязва ред 3 от част II и се попълва ред 3 от част III.

 - в случай че данъчно задълженото лице е новоучредено в текущата година в резултат на преобразуване по Търговския закон и на основание чл. 118, ал. 1/чл. 147, ал. 1 от ЗКПО следва да прави тримесечни авансови вноски в годината на преобразуването и в следващата година – в този случай се отбелязва ред 7 от част II и се попълва ред 3 от част III както в годината на преобразуването, така и в следващата година;

 - в случай че данъчно задълженото лице е новоучредено в текущата година (с изключение на новоучредено в резултат на преобразуване по Търговския закон) и на основание чл. 83, ал. 2, т. 2 от ЗКПО е освободено от извършване на авансови вноски в годината на учредяването и в следващата година, но е решило да се възползва от възможността да приложи ал. 3 на чл. 83, т.е. да извършва авансови вноски в годината на учредяването и/или в следващата година – в този случай се отбелязва ред 8 от част II и се попълва ред 3 от част III в годината на учредяването и в следващата година.

Част IV. Промени на авансови вноски на основание чл. 88 от ЗКПО:

От кого се  попълва тази част?

 - от лица, които са задължени да правят месечни или тримесечни авансови вноски, когато считат, че авансовите им вноски ще се отличават от дължимия годишен корпоративен данък и желаят да променят размера им – в този случай се отбелязва ред 4 или ред 5 от част ІІ и се попълва част IV;

 - от лица, които не са задължени да правят авансови вноски, но съгласно чл. 83, ал. 3 от ЗКПО са избрали да правят тримесечни авансови вноски, когато желаят да променят размера им – в този случай се отбелязва ред 5 от част ІІ и се попълва част IV;

 - от приемащи дружества, когато след преобразуването променят размера на определените от тях преди преобразуването месечни или тримесечни авансови вноски – в този случай се отбелязва ред 6 от част ІІ и се попълва част IV.

Срок за подаване на декларацията

За деклариране на вида и размера на авансовите вноски

Срокът за подаване на декларацията за определените по реда на чл. 86 и 87 авансови вноски за текущата календарна година е от 1 март до 15 април на същата година.

Определените по реда на чл. 87 тримесечни авансови вноски за текущата календарна година от новоучредено в резултат на преобразуване дружество се декларират в срока за извършване на първата авансова вноска след преобразуването.

Определените по реда на чл. 87 тримесечни авансови вноски за текущата календарна година от новоучредено дружество в случаите по чл. 83, ал. 3 се декларират в срока за извършване на първата избрана тримесечна авансова вноска.

За промени на авансовите вноски

Декларация за намаляване или увеличаване на авансовите вноски може да се подава в срок до 15 ноември на съответната година. Намалението, съответно увеличението, на авансовите вноски се ползва едва след подаването на декларацията.

Пример: На 15.05. Х г. е подадена декларация за промени на месечни авансови вноски за месеците V, VІ и VІІ от Х г. Така декларираните промени се ползват, защото декларацията е подадена преди изтичане на срока за внасяне на авансовите вноски за посочените месеци. За да се ползва обаче намаление или увеличение на месечната авансова вноска за месец декември, съответно на тримесечната авансова вноска за трето тримесечие, чийто срок за внасяне е 1 декември, декларацията трябва да е подадена най-късно до 15 ноември на съответната година, защото това е предвиденият в ЗКПО краен срок за подаване на декларацията за промени на авансовите вноски.

В случаите на преобразуване по реда на глава деветнадесета, когато е налице промяна в размера на определените от приемащото дружество след преобразуването авансови вноски, декларацията се подава в срока за извършване на първата авансова вноска след преобразуването.



kik info
По-бързо. По-удобно. По-сигурно.*
Хиляди счетоводители се абонираха и ежедневно ползват kik-info.com.
От закръглението идваше, отстранено е.
Здравейте, благодаря за включването.

При печалба 100.85 лв., разпределена например на 2-ма собственика с по 50% участие, на единият ще бъде разпределено 50.43 лв., а на другият 50.42 лв. Защото няма как да им се разпредели по половин стотинка.
Здравейте, направихме корекция и вече линкът работи. Благодаря, че писахте.
Събрахме по-важните въпроси, свързани със счетоводно-данъчните аспекти при разпределянето и изплащането на дивиденти в ООД и ЕООД

и представяме Приложение: Разпределение на дивиденти, чрез което можете едновременно и автоматично да:

1) Изчислите сумите на дивидентите по съдружници;
2) Изчислите данъка върху всеки дивидент и общо;
3) Изготвите Протокол от Общото събрание на съдружниците в ООД или Решение на едноличния собственик на капитала в ЕООД за разпределение на дивиденти;
4) Издадете документ за изплатен дивидент;
5) Съставите всички документи на български, английски или двуезично, в лева и във валута.

Цитат
Копирайте ЕИК на предприятието, а приложението само́ ще ви попълни данните на фирмата, съдружниците и процентите на дяловото разпределение, извлечени от Търговския регистър.

При посочване на различните видове съдружници приложението прави преценка за това кои дивиденти са облагаеми или необлагаеми, съгласно чл. 194 от ЗКПО и чл. 38, ал. 1 от ЗДДФЛ и показва конкретно срока за внасяне на данъка, документи и срокове за подаване в НАП.
Как се облагат дивидентите, разпределени от българско дружество?

Облагането или необлагането на дивидентите е в зависимост на вида на съдружника или собственика, в чиято полза се разпределя печалбата.

Когато дивидентите се разпределят в полза на физическо лице или ЕТ се прилага чл. 38, ал. 1 от ЗДДФЛ, съгласно който с окончателен данък се облагат облагаемите доходи от:
1. дивиденти в полза на местно физическо лице;
2. дивиденти в полза на чуждестранно физическо лице;
3. дивиденти в полза на едноличен търговец.

Окончателният данък за доходите от дивиденти се определя върху брутната сума, определена с решението за разпределяне на дивидент. Ставката на данъка е 5%, съгласно чл. 46, ал. 3 от ЗДДФЛ.

Когато дивидентите се разпределят в полза на юридическо лице се прилага чл. 194 от ЗКПО, съгласно който с данък при източника се облагат дивидентите, разпределени в полза на:
1. чуждестранни юридически лица, с изключение на случаите, когато дивидентите се реализират от чуждестранно юридическо лице чрез място на стопанска дейност в страната;
2. местни юридически лица, които не са търговци, включително на общини.

Данъкът е окончателен и се удържа от местните юридически лица, разпределящи дивиденти. Данъчната основа за определяне на данъка при източника е брутният размер на разпределените дивиденти, а данъчната ставка е 5% (чл. 197 и чл. 200, ал. 1 от ЗКПО).

Изключение от облагане с данък е въведено с ал. 3 на чл. 194, според която не се облагат дивидентите, разпределени в полза на:
1. местно юридическо лице, което участва в капитала на дружество като представител на държавата;
2. договорен фонд;
3. чуждестранно юридическо лице, което е местно лице за данъчни цели на държава - членка на Европейския съюз, или на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, с изключение на случаите на скрито разпределение на печалба.

Всички тези случаи с облагане или необлагане на дивидентите са предвидени в Приложение: Разпределение на дивиденти, където лесно можете да ги посочите, а приложението само́ ще направи необходимите преценки и калкулации.

Данъкът се удържа и внася от предприятието - платец на дохода в срок до края на месеца, следващ тримесечието на начисляване на дивидента. В същия срок предприятието следва да подаде в НАП и в Декларацията по чл. 55, ал. 1 от ЗДДФЛ и чл. 201, ал. 1 от ЗКПО. Освен това предприятието е задължено да подаде и справка по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ. Доходите от дивиденти се включват в справката за данъчната година, през която е взето решението за разпределяне на дивидента. Справката се представя в ТД на НАП по мястото на регистрация на предприятието – платец в срок до 28 февруари на следващата година.

В Приложението: Разпределение на дивиденти сме включили изчислителен лист за счетоводството с информация за сроковете на деклариране в НАП и внасяне на данъка.

В какво съотношение се разпределя печалбата в ООД?

Нормата на чл. 133, ал.1, изречение второ от Търговския закон регламентира, че съдружниците имат право само на част от печалбата съразмерно на дяловете, ако друго не е уговорено. С оглед диспозитивния характер на разпоредбата, няма пречка в решението да се предвиди друго, в т.ч. и различно съотношение при разпределение на печалбата между съдружниците. Прилагаме данъчна практика:
» Изх. № 2_686 от 10.06.2013 г.

Затова сме предвидили в Приложението: Разпределение на дивиденти процентите на дяловото разпределение по съдружници да са извлечени автоматично от Търговския регистър, но да имате възможността да въведете различни проценти, ако е уговорено друго.

Какви документи са необходими за счетоводството?

За счетоводни цели са достатъчни:
  • Протокол от Общото събрание на съдружниците за ООД или Протокол–решение на едноличния собственик на капитала за ЕООД за разпределение на дивиденти;
  • Документи за платени дивиденти.
Приложението: Разпределение на дивиденти издава тези документи, като прави всички необходими калкулации за данъците. Ще получите и допълнителен изчислителен лист в помощ на счетоводството.

В кои случаи дивидентът може да бъде изплатен в брой с оглед на ограничението в ЗОПБ?

От 01.09.2023 г., ако размерът на дивидента е сума, която е равна или надхвърля ограничението от 1000 лева, предвидено в Закона за ограничаване на плащанията в брой (ЗОПБ), изплащането следва да се извърши по банков път или чрез вноска по сметката. За дадите преди това, ограничение е 10 000 лв.

В случаите когато общата сума на дивидентите, изплатени на всички съдружници надвишава 1000 лв., но спрямо конкретен съдружник, размерът на изплатения му дивидент, определен съгласно дяловото му участие, по силата на отделно решение на общото събрание на съдружниците е в размер по-малък от 1000 лв., нормата на чл. 3, ал. 1 от ЗОПБ не следва да намери приложение, което означава, че ограничението в този случай не важи. Това е така, тъй като за да намери приложение разпоредбата на чл. 3, ал. 1, т. 2 от ЗОПБ е необходимо размерът на изплатения дивидент да е част от обща престация, дължима към конкретно лице.

Ограничението до 1000 лв. в чл. 3, ал. 1 от ЗОПБ не се отнася и при изплащането на дивидент на съдружник повече от един път в годината, чиято обща стойност е, например 3000 лева, в случай че за всяко едно от плащанията има изготвен протокол – решение на съдружниците и сумата на всяко едно от тези плащания (предвидена в съответното решение на общото събрание) е под законовоопределения размер, то всяко едно от плащанията на дивидент не би следвало да се разглежда като част от свързани помежду си платежни операции на едно и също основание, доколкото всяко едно от плащанията се основава на отделно решение на общото събрание на съдружниците.

Предвид изложеното, следва да се приеме, че общата сума на дивидентите, изплатени на всички съдружници, е правно ирелевантна по отношение приложението на чл. 3,  ал. 1 от ЗОПБ. Прилагаме данъчна практика, от където са изведени тези съждения:
» Изх. № М-26-Д-542 от 21.05.2020 г.
» Изх. № М-39-00-2 от 04.05.2020 г.

В тази връзка Приложението: Разпределение на дивиденти ще ви подсказва, когато сте избрали плащане в брой в нарушение на Закона за ограничаване на плащанията в брой.

Може ли печалбата да се разпредели и изплати авансово преди изтичането на годината?

Отговорът е да, вече може.

В свое ново становище изх.№ 33-00-165 #1/09.06.2022 г. ЦУ на НАП отговаря на въпрос, зададен от Института на дипломираните експерт-счетоводител (ИДЕС), във връзка с досега установената данъчна практика с писма изх.№№53-00- 86/03.08.2020 г. и 53-04142/06.03.2020 г. авансовото разпределяне на дивиденти да се третира като скрито разпределение на печалбата по смисъла на ЗКПО.

За разлика от предходните свои становища, в отговора си от 09.06.2022 г. НАП изразява мнение, че извършеното авансово разпределяне на текущата печалба (преди финансовата година да е изтекла) представлява разпределение на дивидент по смисъла на § 1, т. 4, б. „а“ и „б“ от ДР на ЗКПО, съответно § 1, т. 5, б. „а“ и „б“ от ДР на ЗДДФЛ, когато в годишен аспект е налице нетна счетоводна печалба в размер, равен или превишаващ авансово разпределената сума. Повечe вижте тук.

Спестете време и риск от грешки при съставянето на документи, попълването на данните, изчисленията и преценките за данъка при разпределението и изплащането на дивиденти с Приложението: Разпределение на дивиденти.



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.*
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
*
Здравейте, за оповестяванията в бележките под линията на баланса за микропредприятията, в приложението ние сме предвидили полета под баланса с всички данни, които задължително следва да се оповестят, съгласно т. 24.3 СС - 1, а допълнителните парични вноски на основание чл. 134 от ТЗ не са такива.

Заради официалният празник 1 май - Ден на труда и на международната работническа солидарност. Когато официалните празници, с изключение на Великденските празници, съвпадат със събота и/или неделя, първият или първите два работни дни след тях са неприсъствени.
Здравейте, да, точно така. Прагът за определяне място на изпълнение при доставки на вътреобщностни дистанционни продажби на стоки е 10 000 евро. След което или отчитане с MOSS или регистрация в съответната държава членка.
През месец декември в няколко броя на Държавен вестник бяха обнародвани измененията за 2021 г. в счетоводството, данъците и осигуряването. По-долу обобщаваме по-важните промени структурирано.

Удължени срокове за подаване на декларации и внасяне на данъци

Удължават са сроковете за подаването на годишните данъчни декларации на предприятията. Те ще се подават от 1 март до 30 юни на следващата година. Това се отнася за декларациите по чл. 92 от ЗКПО и по чл. 50 ЗДДФЛ за ЕТ и регистрираните земеделски стопани. В същия срок ще се плащат и данъците по тях.

Удължават се сроковете за публикуване на годишните финансови отчети до 30 септември на следващата година, а за декларацията за неактивност – до 30 юни на следващата година. Удължените срокове важат и за годишното счетоводно приключване за 2020 г.

Физическите лицата, които подадат годишната си данъчна декларация до 31 март на следващата година по електронен път, ползват отстъпка 5% върху данъка за довнасяне, при условие че нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията и данъкът за довнасяне е внесен в срок до 31 март. Общият размер на ползваната отстъпката не може да превишава 500 лв.

Авансови вноски за корпоративен данък

Авансовите вноски се правят върху прогнозната данъчна печалба за съответната година както досега, но за определяне на това дали ще се внасят авансови вноски се взимат предвид нетните приходи от продажби за годината, преди предходната година.

Данъчно задължените лица са длъжни да подадат нова декларация по образец за деклариране на авансовите вноски в срок от 1 март до 15 април.

Променя се срокът за внасяне на последната авансовата вноска на 1 декември, вместо 15 декември. Въвежда се и нов краен срок до 15 ноември за подаване на декларацията по чл. 88 от ЗКПО за промени на авансови вноски. Изменения се допустимото превишение на корпоративния данък над определените авансови вноски от 20% на 25%.

Софтуер за управление на продажбите в търговски обект (СУПТО)

Ползването на СУПТО става изцяло на доброволен принцип. Лицата, които използват СУПТО от списъка на НАП ще се ползват от определени данъчни облекчения, както следва:

1) Те ще имат възможност за ускорено възстановяване на данъчен кредит в 30-дневен срок от подаване на справка-декларацията (в сила от 12.12.2020 г).

2) При първо нарушение за неиздаване на фискален бон няма да им се налага принудителна административна мярка “запечатване на търговски обект” (в сила от 12.12.2020 г.)

3) Ще могат да амортизират ускорено с годишната данъчна амортизационна норма до 100% следните данъчно амортизируеми активи от категория VI (включително и при определяне на данъчния финансов резултат за 2020 година):
  • СУПТО или право на ползване на СУПТО, включен в списъка на НАП;
  • компютри, периферни устройства за тях или мобилни телефони, на които е инсталиран СУПТО включен в списъка на НАП.
За избралите СУПТО е важно да се отбележи следната нова санкция от ЗДДС:
Лице, което е избрало да използва в търговски обект СУПТО от списъка на НАП, но което въпреки това използва друг софтуер, невключен в списъка на НАП, се налага глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 1000 до 3000 лв., или имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 5000 до 10 000 лв. При повторно нарушение размерът на глобата е от 2000 до 6000 лв., а на имуществената санкция - от 10 000 до 20 000 лв.

Относно данъците върху разходите

Освобождаване от облагане на социалните разходи за вноски и премии за допълнителното социално осигуряване и застраховки "Живот" ще е налице, само ако към края на месеца, през който са начислени разходите, задълженията не са отразени в данъчно-осигурителната сметка или не са отразени като предявени за принудително изпълнение в Националната агенция за приходите.

Необлагаемият размер на ваучерите за храна е повишен от 60 лв. на 80 лв. месечно, предоставени под формата на ваучери за храна на всяко наето лице.

Ново данъчно облекчение във връзка с ремонт и подобрения

Въвежда се ново данъчно облекчение на физическите лица, като се приспадат от общата годишна данъчна основа направените през годината плащания за труд във връзка с подобрения и/или ремонт на един недвижим жилищен имот в общ размер до 2 000 лв. когато едновременно са налице следните условия:
1. недвижимият жилищен имот е на територията на Република България;
2. данъчно задълженото лице е собственик или съсобственик на недвижимия жилищен имот;
3. подобренията и/или ремонтът са извършени от местни лица на държава - членка на ЕС или страна по СЕИП;
4. недвижимият жилищен имот не е включен в предприятието на лице, което извършва стопанска дейност като търговец по смисъла на Търговския закон;
5. данъчно задълженото лице притежава законов документ за платения труд;
6. данъчно задълженото лице и лицето, извършило ремонта, не са свързани лица.

Облекчението се прилага за доходи, реализирани след 01.01.2021 г.
 
Увеличени данъчни облекчения за деца

Значително се увеличават за 2021 г. размерите за данъчните облекчения за деца, както следва:
- 4500 лв. за едно дете;
- 9000 лв. за две;
- 13500 лв. за три и повече деца;
- за дете с увреждания – 9000 лв.

Понастоящем тези размери са:
- 200 лв. за едно дете;
- 400 лв. за две;
- 600 лв. за три и повече деца;
- за дете с увреждания – 2000 лв.

Важно: Новите размери на облекченията се прилагат само за доходи, реализирани през 2021 г.

Административно облекчение за физическите лица

Физическите лица, които не са ЕТ или самоосигуряващи се лица, няма да са задължени да издават документ за дохода си, ако са получили сумите по банков път, или доходите са обложени с окончателен данък, или доходите са освободени от облагане като получени от рента, аренда или от друго възмездно предоставяне за ползване на земеделска земя, или когато платецът издава "Сметка за изплатени суми".

Заплати

Увеличава се размерът на минималната работна заплата за страната (МРЗ) на 650 лв.

През 2021 г. за осигурителен стаж ще се зачита времето на неплатения отпуск до 90 работни дни.

Осигуровки

Увеличава се минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица на 650 лв. и съответно:
  • За дните на лицата в неплатен отпуск се дължи здравна осигуровка върху 325 лв.
  • За дните на лицата във временна неработоспособност поради болест, бременност и раждане и отглеждане на малко дете се дължи здравна осигуровка от работодателя върху 650 лв.
Променят се минималните осигурителни доходи (МОД) и вноските за фонд "Трудова злополука и професионална болест" (ТЗПБ).

Запазват се:
  • Размерите и разпределението на осигурителните и здравните вноски;
  • Максималният месечен размер на осигурителния доход от 3000 лв.;
  • Минималният месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители на 420 лв;
  • Нулевата вноска за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите".

Нова санкция в ДОПК, свързана с прилагане на СИДДО без основание

В сила от 01.01.2021 г., който не внесе или внесе в по-малък размер данък съгласно Закона за корпоративното подоходно облагане или Закона за данъците върху доходите на физическите лица в установения срок за внасяне на данъка, без да са удостоверени основанията за прилагане на СИДДО, се наказва с глоба - за физическите лица, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер 5 на сто от размера на невнесения данък, но не повече от 15 000 лв. При повторно нарушение наказанието е глоба за физическите лица или имуществена санкция за юридическите лица и едноличните търговци в размер 10 на сто от размера на невнесения данък, но не повече от 30 000 лв.

Храни и ДДС

Намалената ставка на ДДС от 9% се прилага и за доставка на храна за вкъщи от 01.12.2020 г. до 31.12.2021 г.

Дистанционни продажби по ЗДДС
в сила от 01.07.2021 г.

Във връзка с Директива (ЕС) 2017/2455 и Директива (ЕС) 2019/1995В в ЗДДС се въвеждат нови правила и режими, отнасящи се за доставки с получатели данъчно незадължени лица в ЕС. Накратко следните:

1) Вътреобщностни дистанционни продажби на стоки на територията на ЕС (чл. 14, ал. 1)
До 31.12.2020 г. това е режим дистанционни продажби.

2) Дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии (чл. 14, ал. 3)
Стоките се изпращат или транспортират от трети страни или територии от доставчика до получателя (данъчно незадължено лице) в държава членка.

3) Вътрешни дистанционни продажби (чл. 14а, ал. 5, т. 3)
При тях стоките се изпращат или транспортират на територията на една и съща държава членка от данъчно задължено лице, което не е установено на територията на Европейския съюз.

4) Доставки, които се улесняват от електронен интерфейс (чл. 14а)
Електронен интерфейс е устройство или програма, която позволява комуникация между две независими системи или система и краен получател и може да включва уебсайт, портал, платформа, интерфейс за приложни програми и други подобни средства.

5) Въвеждат се и правила за внос на стоки по специален режим за дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии и специален режим за деклариране и отсрочено плащане на данъка при внос. Отнасят се за пратки със собствена стойност, ненадвишаваща левовата равностойност на 150 евро, с изключение на акцизни стоки, за данъчно незадължени лица, които са установени, имат постоянен адрес или обичайно пребиваване в държава членка, включително в страната.

Промени има и в Режим извън Съюза и Режим в Съюза, като обхватът им от 01.07.2021 г. се разширява до всички други услуги, предоставяни на данъчно незадължени лица, установени в ЕС. В режима в Съюза, освен доставките на услуги, се включват и вътреобщностни дистанционни продажби на стоки и вътрешни дистанционни продажби на стоки.

С разширяването на обхвата на доставките лицата ще декларират и плащат ДДС само в една държава членка, независимо от това къде е дължим данъкът. С това отпада задължението за проследяване на оборота за дистанционни продажби и съответната регистрация в друга държава членка.

Данъчно задължени лица, които са регистрирани за прилагане на режим извън Съюза и режим в Съюза, могат да продължат регистрацията си за прилагане на режим в Съюза или режим извън Съюза, като подадат заявление по електронен път за актуализация на данните в подаденото първоначално заявление за регистрация, считано от 1 април 2021 г. до 30 юни 2021 г.

Въвежда се праг от 10 000 евро за определяне място на изпълнение при доставки на вътреобщностни дистанционни продажби на стоки и доставки на далекосъобщителни услуги, на услуги за радио- и телевизионно излъчване и на услуги, извършвани по електронен път, които се предоставят на данъчно незадължени лица, ако доставчикът, включително който управлява електронен интерфейс, е установен, има постоянен адрес или обичайно пребиваване на територията само на една държава членка.

До достигането на този праг, доставките са с място на изпълнение в държавата членка на доставчика. След надхвърлянето на прага – доставките са с място на изпълнение в държавата на потребление. Условието общата стойност без ДДС на доставките да не надвишава през текущата календарна година и не е надвишавала през предходната календарна година 10 000 евро или равностойността им в националната валута на държавата членка, в която е установен доставчикът.

Brexit

След 31.12.2020 г., датата на изтичането на преходния период по чл.126 от Споразумението за оттеглянето на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия от Европейския съюз и Европейската общност за атомна енергия, идентификационните номера по ДДС на търговците от Обединеното Кралство, започващи с префикс “GB”, няма да са валидни за целите на вътреобщностната търговия и няма да бъде възможно извършване на проверка за тяхната валидност чрез сайта на Европейската комисия за проверка на номер по ДДС тук.

Считано от 01.01.2021 г., на търговците от Северна Ирландия, които извършват сделки със стоки на територията на Европейския съюз съгласно Протокола за Ирландия/Северна Ирландия, ще им бъдат издадени идентификационни номера по ДДС, започващи с префикс “XI”. Валидността на тези номера ще може да бъде проверявана на сайта на Европейската комисия.

След изтичането на преходния период – 31.12.2020 г., разпоредбите на правото на Съюза в областта на ДДС вече няма да се прилагат по отношение на Обединеното кралство или на неговата територия, като от 01.01.2021 г. кралството е трета страна. При определени условия доставката на стока от и за Северна Ирландия ще се третира като ВОП, респективно ВОД. Предвидени са специални клаузи за третирането на лица от Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, които са регистрирани по чл. 97б от ЗДДС във връзка с регистрация по чл. 96, ал. 9 или дерегистрация, възстановяването на ДДС, както и третирането на доставките, за които транспортът започва преди 01.01.2021 г. и завършва след тази дата.
Здравейте, тествахме на компютър и телефон. Излиза нормално в PDF-a, когато е маркирано. Вижте прикачения файла.

До 15 април 2021 г.
 Деклариране на авансовите вноски по ЗКПО за 2021 г.

Всичко, което сте маркирали излиза за разпечатване в PDF-a, но без отметки. Защото идеята е, ако си разпечатате чек-листа, да отбелязвате сами поетапно върху него, задача по задача, когато я извършите.
В ДВ бр. 104 от 08.12.2020 г. е публикуван ЗИД на ЗДДС, с който се въвеждат и допълнения и изменения и в ЗКПО, ЗДДФЛ и ЗСч.

В хода на съгласуване на промените по предложение на Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия (АССП) се прие удължаване на сроковете за подаване на годишните данъчни декларации (ГДД) на задължените лица по ЗКПО и приравнените на тях лица по ЗДДФЛ, както и за внасяне на съответните данъци. Във връзка с това се прие и промяна, свързана с началния срок за подаване и плащане на годишните данъци - от 1 март за данъчно задължените лица по ЗКПО и приравнените на тях лица по ЗДДФЛ. Удължени са и сроковете по ЗСч за публикуването на годишните финансови отчети.

Нов срок от 1 март до 30 юни за подаване на ГДД

От 1 март до 30 юни е срокът за:
  • Изготвяне и подаване на ГДД по чл. 92 от ЗКПО и плащане на данъците по тях;
  • Изготвяне и подаване на ГДД по чл. 50 ЗДДФЛ за ЕТ и регистрираните земеделски стопани и плащане на данъците по тях.
Промяната се отнася, както за годишните данъчни декларации за 2020 г., така и за следващите години.

Непроменен остава срокът 30 април за подаване на ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ за физическите лица (без ЕТ и регистрираните земеделски стопани).

Относно отстъпката от годишния данък за довнасяне по ЗДДФЛ

Лицата, които подадат годишната данъчна декларация по ЗДДФЛ до 31 март на следващата година по електронен път, ползват отстъпка 5 на сто върху данъка за довнасяне по чл. 48, ал. 1 и 2, при условие че нямат подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към момента на подаване на декларацията и данъкът за довнасяне е внесен в срок до 31 март. Общият размер на ползваната отстъпка за данъците по чл. 48, ал. 1 и 2 не може да превишава 500 лв.

Промени при авансовите вноски по ЗКПО

Авансовите вноски се правят върху прогнозната данъчна печалба за съответната година, както досега, но вследствие на промяната на срока за подаване на ГДД се наложи синхронизиране на свързаните разпоредби в ЗКПО, като навсякъде показателят нетни приходи от продажби за предходната година се замени с нетни приходи от продажби за годината, преди предходната година. Което означава например, че за определяне на това дали ще се внасят авансови вноски за 2021 г., се взимат предвид нетните приходи от продажби за 2019 г., а не за 2020 г., както беше досега.

По тази причина данъчно задължените лица ще декларират авансовите вноски с отделна данъчна декларация по образец в срок от 1 март до 15 април на същата година, а не заедно с годишната данъчна декларация, както беше досега.

Поради изместването на датата на деклариране и внасяне на годишния корпоративен данък се въвеждат и следните промени:
  • Въвежда се нов краен срок до 15 ноември за подаване на декларацията по чл. 88 от ЗКПО за промени на авансови вноски;
  • Авансовата вноска за месец декември и авансовата вноска за третото тримесечие се внасят до 1 декември на текущата година;
  • Изменения се допустимото превишение на корпоративния данък над определените авансови вноски от 20 на сто на 25 на сто.
Промените целят компенсиране на възможностите за неточно планиране от данъчно задължените лица на прогнозната печалба, влияеща върху размера на авансовите вноски към края на данъчната година.

Цитат
Във връзка с тези промените сме направили необходимите актуализации на:

Калкулатор: Авансови вноски ЗКПО
Калкулаторът проверява дали следва да внасяте месечна или тримесечна авансова вноска за корпоративен данък, ако трябва да внасяте, изчислява размерите на месечните или тримесечните авансови вноски и визуализира сроковете за внасянето им.

Калкулатор: Промяна на авансови вноски ЗКПО (чл. 88)
Чрез този калкулатор ще можете да направите анализ, колко да е увеличението или намалението на декларираните авансови вноски (тримесечни или месечни), така че да не се внасят лихви, ако са декларирани по-малки авансови вноски, и съответно с колко е надвишението на вноските, при внесени по-високи авансови вноски и последваща по-ниска прогнозна данъчна печалба.

Удължен срок до 30 септември за публикуването на ГФО

Във връзка с промяната в сроковете за подаване на годишни данъчни декларации по ЗКПО и ЗДДФЛ (до 30 юни на следващата година) се удължават сроковете в чл. 38 от ЗСч за публикуване на годишните финансови отчети, консолидираните финансови отчети и годишните доклади по глава седма - до 30 септември на следващата година. Удължен е и срокът за публикуването на декларацията за неизвършване на дейност през годината до 30 юни на следваща година. Това обстоятелство се декларира еднократно за първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност.

Цитат
Удължените срокове за публикуването на годишните отчети и декларациите за неизвършване на дейност се отнасят включително и за предприятията, които следва да публикуват своите ГФО или декларации в интернет, което те вече могат да направят лесно и удобно в страницата ни (от тук).
Измененията в сроковете за деклариране на данъка, съответно за публикуване на годишните финансови отчети, водят и до промени, свързани с тези срокове, съответно в Търговския закон (чл. 245), в Закона за юридическите лица с нестопанска цел (чл. 40, ал. 3), в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (чл. 71д за трансферното ценообразуване) и в преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно облагане.

Цитат
Актуализирани са всички срокове в безплатното ни приложение: Чек лист Приключване 2020 г. и Подготовка 2021 г.


kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
Публикувани са законите за бюджетите на ДОО и НЗОК. Обнародвано е и ПМС № 331 от 26.11. 2020 г. за определяне размера на минималната работна заплата за страната от 1 януари 2021 г.

Обобщаваме основните данни за 2021 г.

Увеличава се размерът на минималната работна заплата за страната (МРЗ) на 650 лв.

Запазват се размерите и разпределението на осигурителните вноски за фондовете "Пенсии", "ОЗМ", "Безработица" и здравноосигурителната вноска.

Променя се минималният осигурителен доход (МОД) по основни икономически дейности и квалификационни групи професии. Виж МОД 2021.

Увеличава се минималният месечен размер на осигурителния доход за самоосигуряващите се лица на 650 лв.

Запазва се минималният месечен размер на осигурителния доход за регистрираните земеделски стопани и тютюнопроизводители на 420 лв.

Запазва се максималният месечен размер на осигурителния доход от 3000 лв.

За дните на лицата в неплатен отпуск се дължи здравна осигуровка върху 325 лв. (увеличение)

За дните на лицата във временна неработоспособност поради болест, бременност и раждане и отглеждане на малко дете се дължи здравна осигуровка от работодателя върху 650 лв. (увеличение)

Променят се вноските за фонд "Трудова злополука и професионална болест" (ТЗПБ) по групи основни икономически дейности, при запазване на минималната и максималната граница (0.4 - 1.1 на сто). Виж ТЗБП 2021.

Запазва се нулева вноска за фонд "Гарантирани вземания на работниците и служителите" (ГВРС).

През 2021 г. за осигурителен стаж по чл. 9, ал. 2, т. 3 от КСО ще се зачита времето на неплатения отпуск до 60 работни дни.

Обезщетения

Минимален дневен размер на обезщетението за безработица – 12 лв. (увеличение), максимален размер – 74.29 лв.

Размер на обезщетението за отглеждане на малко дете от една до двегодишна възраст – 380 лв.

Размер на еднократната помощ при смърт на осигурено лице – 540 лв.

Всички обобщения виж в Справочник/Осигуровки и данъци 2021 (таблица).



kik info
По-бързо. По-лесно. По-сигурно.
Хиляди счетоводители избраха абонамент за пълен достъп и ежедневно ползват kik-info.com.
В последния данъчен период от годината (декември) правим преизчисление на частичния данъчен кредит по ЗДДС. Това става като изчислим коефициента по чл. 73, ал. 2 за текущата година, пресметнем сумата на годишната корекция по чл. 73, ал. 8, издадем протокол по чл. 117, ал. 2 и включим сумата на разликата със знак "+" или "-" в дневник покупки за месец декември на текущата година. С получения коефициент от месец декември следва да работим до ноември следващата година включително, когато е необходимо да направим следващото преизчисление.

Важно: Преизчислението се отнася в случаите на доставка на стоки и услуги, които се използват както за извършване на доставки, за които лицето има право на приспадане на данъчен кредит, така и за доставки или дейности, за които лицето няма такова право.

Калкулатор за преизчисляване частичния данъчен кредит по чл. 73 от ЗДДС
Чрез този калкулатор можете да изчислите коефициента по чл. 73, ал. 2, годишната корекция по чл. 73, ал. 8 и едновременно с това да издадете необходимия протокол по чл. 117, ал. 2 от ЗДДС.

Още калкулатори за корекции за данъчен кредит за декемврийското ДДС:
Калкулатор: Корекция на ДДС при изменение в ползването на ДА и имоти (чл. 79а)
Калкулатор: Корекция на ДДС при изменение в ползването на услуги (чл. 79б)

Корекциите се извършват в последния данъчен период на календарната година чрез съставяне на протокол за извършената корекция и отразяване на изменението в размера на ползвания данъчен кредит по този протокол в дневника за покупки и справка-декларацията за този данъчен период.

Калкулатори за корекции на данъчен кредит през годината:
Калкулатор: Корекция на ДДС при брак, липси и доставки (чл. 79, ал. 1-3)
Калкулатор: Корекция на ДДС в увеличение на данъчен кредит (чл. 79, ал. 5)

Как се пресмята коефициентът по чл. 73, ал. 2

Регистрирано лице има право на приспадане на частичен данъчен кредит по отношение на данъка за стоки или услуги, които се използват както за извършване на доставки, за които лицето има право на приспадане на данъчен кредит, така и за доставки или дейности, за които лицето няма такова право.

Размерът на частичния данъчен кредит се определя, като сумата на данъчния кредит се умножи по коефициент, изчислен до втория знак след десетичната запетая, получен като отношение между:
числител, равен на оборота, отнасящ се за доставките, за които лицето има право на приспадане на данъчен кредит и
знаменател, равен на оборота, отнасящ се за всички извършвани от лицето доставки и дейности.

Съгласно чл. 73, ал. 3 числителят включва:
1. данъчните основи на извършените от лицето облагаеми доставки;
2. данъчните основи на получените от лицето плащания, за които данъкът е станал изискуем преди настъпване на данъчното събитие по облагаема доставка;
3. данъчните основи на извършените от лицето доставки с място на изпълнение извън територията на страната, приравнени на облагаеми съгласно чл. 69, ал. 2, с изключение на доставките с място на изпълнение извън територията на страната, извършени от постоянен обект на лицето извън територията на страната;
4. данъчните основи на получените от лицето плащания преди осъществяване на доставките по т. 3;
5. данъчната основа на доставките на стоки или услуги, за които не е упражнено право на приспадане на данъчен кредит на основание чл. 70, ал. 1, т. 3 - 5.

Съгласно чл. 73, ал. 4 знаменателят включва:
1. сумата на числителя;
2. данъчните основи на извършените от лицето доставки с място на изпълнение извън територията на страната, които не са приравнени на облагаеми по смисъла на чл. 69, ал. 2, с изключение на доставките, извършени от постоянен обект на лицето извън територията на страната;
3. данъчните основи на извършените освободени доставки, с изключение на тези по чл. 50, ал. 1, т. 2;
4. стойността на доставките и дейностите извън рамките на икономическата дейност на лицето с изключение на тези, за които не се приспада данъчен кредит на основание чл. 71а и 71б;
5. данъчните основи на получените от лицето плащания преди осъществяване на доставките и дейностите по т. 2, 3 и 4;
6. размерът на получените субсидии, различни от тези, които се включват в данъчната основа.

В числителя не се включват следните доставки:
1. чл. 6, ал. 4, чл. 9, ал. 4, чл. 10, ал. 1 и 3, чл. 10а, чл. 10б и чл. 129 от ЗДДС;
2. доставка на стока в резултат на искане или акт на държавен или местен орган или на основание на закон, когато не се предоставя обезщетение;
3. на дълготрайни активи, използвани от данъчно задълженото лице в рамките на независимата му икономическа дейност;
4. на недвижими имоти и на финансови услуги, които са с инцидентен характер.

В знаменателя не се включват следните доставки:
1. доставките, изброени в изключенията за числителя;
2. получените лихви по разплащателни (текущи) и депозитни сметки; това не се отнася за:
а) кредитните и финансовите институции по смисъла на Закона за кредитните институции;
б) застрахователите по смисъла на Кодекса за застраховането;
в) колективни инвестиционни схеми, инвестиционни дружества и управляващи дружества по Закона за публичното предлагане на ценни книжа, осигурителни дружества, пенсионни фондове и управляващи дружества по Кодекса за социално осигуряване, здравноосигурителни дружества по Закона за здравното осигуряване.

Коефициентът се изчислява на базата на оборотите за цялата предходна календарна година, а когато такива обороти за предходната календарна година липсват - на базата на оборотите за данъчния период, през който възниква правото на приспадане на данъчен кредит.

Когато стоки или услуги, внесени за общо ползване при условията на чл. 10а от ЗДДС, се използват от неперсонифицираното дружество както за извършване на доставки, за които има право на приспадане на данъчен кредит, така и за доставки или дейности, за които няма такова право, съдружникът прилага чл. 73 от ЗДДС на база оборота на неперсонифицираното дружество.

Лицето следва да разполага с данните, необходими за изчисляване на коефициентите по чл. 73 от ЗДДС, които само изчислява, като ги закръглява до втория знак след десетичната запетая към следващото по-голямо число по правилото: {0.120…1, 0.122, 0.123, 0.124, 0.125}= 0.13 и {0.126, 0.127, 0.128, 0.129} = 0.13.

Как се преизчислява размерът на частичния данъчен кредит

Размерът на частичния данъчен кредит се преизчислява в последния данъчен период на текущата календарна година на базата на показателите за текущата календарна година.

Разликата в резултат на преизчислението се включва като корекция (увеличение или намаление) в размера на данъчния кредит в справка-декларацията за последния данъчен период.

Разликата по чл. 73, ал. 8 от ЗДДС се изчислява по следната формула:

ГК = ДПЧДК x КТГ - ПЧДКТГ, където:

ГК е размерът на годишната корекция по чл. 73, ал. 8 от ЗДДС;
ДПЧДК - данъкът с право на приспадане на частичен данъчен кредит за текущата година;
КТГ - коефициентът по чл. 73, ал. 2 от ЗДДС за текущата година;
ПЧДКТГ - общата сума на ползвания частичен данъчен кредит през текущата година.

При изчисляване на разликата за получените стоки и услуги, внесени за общо ползване, в случаите на чл. 10а, ал. 2 от ЗДДС съдружникът използва коефициента по чл. 73, ал. 2 за текущата календарна година, изчислен на база на оборота на неперсонифицираното дружество.

Размерът на годишната корекция се посочва в клетка 43 на справката-декларация по ЗДДС за последния данъчен период със знак "+" или "-".

Как се документира годишната корекция

За корекцията се съставя протокол по чл. 117, ал. 2 от ЗДДС, в който реквизитите по чл. 117, ал. 2, т. 3 - 7 не се попълват, а размерът на годишната корекция по чл. 73, ал. 8 от ЗДДС се отразява със знак "+" или "-".

Протоколът се издава най-късно на последния ден на последния данъчен период и се отразява в дневника за покупките за този последен данъчен период.

В случай че лицето установи, че в справки - декларации за предходни данъчни периоди, е приложен грешен коефициент по чл. 73 от ЗДДС, допуснатата грешка се поправя по реда на чл. 126, ал. 3, т. 2 от ЗДДС.

В случаите на дерегистрация размерът на частичния данъчен кредит се преизчислява в края на последния данъчен период на базата на показателите по за частта от текущата календарна година, през която лицето е било регистрирано.

Чрез Калкулатор за преизчисляване частичния данъчен кредит по чл. 73 от ЗДДС можете по-бързо и удобно да изчислите коефициента по чл. 73, ал. 2, годишната корекция по чл. 73, ал. 8 и едновременно с това да издадете необходимия протокол по чл. 117, ал. 2 от ЗДДС.



kik info
по-лесно | по-бързо | по-сигурно
За абонамент за пълен достъп тук.