Здравейте,
Фирма, нерегистрирана по ДДС, защото прави годишен оборот  25 - 35 000 лева се занимава с онлайн търговия в България и изпраща стоките по куриер.
Прочетох информацията по темата в различни сайтове, включително и в сайта на НАП
https://nra.bg/wps/portal/nra/taxes/dds-pr-sdelki-v-ES/DDS.e-commerce.ES

Така, както е написано не съм съвсем сигурен дали нашата фирма трябва да се регистрира по ДДС, заради нови правила.
Сигурно ли е че за трансгранични продажби само се отнася този нов праг от 10 000 евро? За продажби в България си важи националният праг от 50 000 лева или се отнася и за дистанционни продажби/онлайн търговия в България,

Здравейте.
При внос на стоки от Китай имам питане с или без ДДС да въвеждам стойността на стоките в складовия софтуер. Фирмата ми е регистрирана по ДДС. Имам цена на стоките, включително транспорт до България. тук плащам мито и след това ДДС.
Счетоводителя казва да въвеждам в складовата програма с документ за покупка  цената на стоката, увеличена с митото и транспорта, но без ДДС-то. Ние първо плащаме ДДС, след това от митническата декларация ползваме данъчен кредит за това ДДС и накрая пак го плащам при продажбата на продуктите тук в България. Това ме обърква, защото като купувам от доставчик в България, който е по ДДС също плащам ДДС-то от фактурата на доставчика, ползвам данъчен кредит за него и пак го начислявам като продавам. Но си въвеждам в складовата програма с документ за покупка крайната цена с ДДС.  И реших да питам тук за по-сигурно.
Разбира се складовата програма има колона цени без ДДС и колона с ДДС. Но сега счетоводителя иска на колона покупна цена с ДДС да въведа цена стока + транспорт + мито, но без ДДС-то.
Здравейте,
Във връзка с последните промени на ЗДДС, чл. 96, ал.10 за новата задължителна регистрация по ДДС при еднородна дейност в един обект през две или повече свързани фирми
https://kik-info.com/novini/novini-i-akcenti/Za-novata-zadalzhitelna-registratsiya-po-DDS-pri-ednorodna.153624.php
Имам ЕООД, регистрирано по ДДС, което се занимава с онлайн търговия и услуги. След него направих друго ЕООД, нерегистрирано по ДДС, само с онлайн търговия. На един адрес са регистирани, аз съм собственик. Като доставчици и вид стока се застъпват в малка степен и действат едновременно. Няма физически магазин, нито стационарен обект.
Част от доставчиците и почти всички клиенти не са по ДДС или имам доставчици от чужбина, от които не мога да ползвам данъчен кредит и се налага да имам и фирма не по ДДС. Иначе губя много доставчици и още повече клиенти. Никой няма да купи, ако натоваря клиента с още 20% към сегашната цена за част от стоките.
Ходих в НАП на консултация, обясних ситуацията ми и ме учуди, че ми казаха че ставало въпрос за ПОСЛЕДОВАТЕЛНО  извършване на дейност от свързани фирми, така е и записано в закона. Тепърва може да прокарат текст в закона за паралелна дейност и не се знае съдът как ще се произнесе. Не било необходимо и втората фирма да се регистрира. Казаха да прочета текста от линка по-долу и че трябвало да отговарям на 4 условия за да събират оборота:
https://www.interodit.com/nappisma/445-указание-на-нап-20-00-8-10-01-2020.html
Обаче чета статията в kik.info горе и аз  попадам точно в данъчна схема 1, а именно паралелна дейност от свързани фирми. Познавам хора в същата ситуация и прекратиха дейност, тоест останаха с 1 фирма по ДДС. Те са запознати с материята и са ходили даже на семинара на НАП по темата.
Как мислите, да продължавам ли така, или консултантът от НАП сбърка и да прекратявам дейност на втората фирма?



Здравейте,
Знам че този въпрос за СУПТОТО е задаван многократно.
Но понеже аз издавам касова бележка на клиентите насред улицата или пред вратата на клиента и не ми стана ясно.
Водя складова програма, която има опция за продажби и цени на стоки, контрагенти, и опция за издава на фактури. Обаче идеята е вече фактурите да ги издавам само на ръка. Издавам си касова бележка и като се прибера вкъщи си въвеждам в складовата продажбата. Няма как с предварително издадена касова и тогава да тръгвам към клиента, понеже работата е динамична, клиенти си променят мнението и купуват само част от стоката и т.н.
Цитирам някой текстове относно СУПТО ""Ако използвания софтуер обработва и съхранява в база данни въвеждана информация за количество, вид и продажна цена на заявени от клиент стоки и/или услуги и отразява тяхното предоставяне/заплащане е СУПТО.". В други статии за СУПТО пък пише "Не е СУПТО софтуер, в който се въвеждат данни за продажби в търговски обект – например счетоводни и складови програми, ако този софтуер не се намира в самия обект, в който се извършват продажбите. Такъв софтуер не управлява продажбите в търговския обект, а данните в него се въвеждат впоследствие. Хартиените фактури са новият тренд в отчитането на продажби. Само ръчно написани фактури не противоречат на наредбата Н-18 и СУПТО. ".  Издавам касовите винаги навън, обикновено на улицата. Складовата програма е вкъщи, обаче понятието търговски обект не означава стационарен обект и може и да е мобилен. "
Здравейте,
Внасям осигуровки като ЕООД в сферата на търговията, като самоосигуряващо се лице.
Няма други служители освен мен и се осигурявам на минималната работна заплата. Махнали сме майчински, безработица. Внасям си само ДОД, ДДС, здравните, ДОО и ДЗПО. Отдавна искам да вдигнем малко размера на внасяните от мен осигуровки, но да продължавам като самоосигуряващ се. Единствената цел е да не получавам минималната пенсия, а малко по-висока! Но счетоводителката каза че не можело да се вдигне с малко осигурителния доход, а трябвало или на минималната заплата или да се осигурявам като управител и да внасям страшно много.
Не разбирам защо да не може и питах един познат. Той пък казаха че можело да вдигнем над минималната заплата. Приемерно ако тя е 610, искам да се осигурявам за пенсия на 700 или 750. Може ли и как се прави? Просто уведомяваме НАП или има някакви други процедури
 :smile1:
Дори при еднократни продажби, ако сумите са големи данъчните са се залепили за куриерските фирми и следят. На мен ми правиха проверка и мога да споделя че за едни 430 лева - не от наложен платеж, а от пощенски паричен превод, изпратен към мен искаха да го обложат.
Добре, приемо предавател щом върши работа - ОК. Само не съм 100% сигурен каква разписка имате предвид?
Благодаря за инфото за осигуровките. Аз съм фирмата, а приятел физическо лице иска да ми продава, така че не искам да после да плаща такъв голям процент налози. Първо осигуровки и каквото остане се облага с 15% данъчна ставка. Затова крайният процент налози е към 38.3%, а не 42.4%.
Така от 01.01.2019 с такива осигуровки става невъзможно човек да продава като физ. лице, ако няма документи за закупената стока. Примерно купуваш от друго физ. лице изгодно телевизор и след 3 години се налага да го продадеш. Почти 40% от цената само налози - честито, естествено си на голяма загуба.
Физ. лице има право да издава фактури, така че много повече искам да получа от него фактура, вместо приемо - предавателен протокол. Целта е да ми се намали данъчната ставка. Та въпросът какъв платежен документ при плащане в брой по ф-ра, издадена от физ. лице остава в пълна сила? Касова бележка от кочан може ли?
Здравейте,
Фирма иска да закупува стока от физическо лице, като плащането е в брой. Стоката се купува главно на търгове в интернет и от други физ. лица, повечето от чужбина, поради което данъчни фактури за нея няма за съжаление.
Физическото лице има кочан с фактури и кочан касови бележки, но няма касов апарат и касова книга. Да се прави банкова сметка специално за целта също е вариант, но най-краен.
Някой има ли опит за да е всичко точно от данъчна гледна точка как да постъпим в този случай? Все пак към фактурата трябва да има платежен документ за да е валидна, а ще се плаща в брой.
Физическото лице ще декларира в ГДД по чл. 50 тези му доходи в Приложение 2, като доходи от търговска дейност и ще му се обложат с 15% данъчна ставка. Тук много моля, ако някой има скорошен опит да сподели да ще трябва и доосигуряване да се плаща, освен данъчната ставка? Защото от тази година имало изменения да се плаща и доосигуряване, но не съм сигурен че найстина ще искат. Явно е въпрос на тълкувание и зависи на кой данъчен попаднеш и как е информиран. Здравно 8% + социално 14.4% + ДЗПО 5% ако си спомням правилно. Ако се плаща доосигуряване със сигурност, то тогава изобщо няма да искаме това лице да ни продава. Няма никаква изгода дохода му да се обложи с такъв висок процент осигуровки, това е направо безумие от страна на НАП. Продаш нещо за 1000 лева и ако нямаш разходна фактура плащаш 383 лева налози. Аз лично по Приложение 6 за доходи от друга дейност имах нещастието освен 10% данъчна ставка да ме карат да платя и 8% здравно доосигуряване преди 2 години, въпреки че плащам здравно и като фирма. Не знам защо само здравно по Приложение 6, без останалите. Със сигурност знам, че има хора, които не са ги карали да плащат доосигуряване за доходи по ЗДДФЛ. Взели са им само ставката. В еди кой си НАП в София. Въпросните хора се водят безработни при това, с доходи от продажби. Пък мен ме накараха да платя и здравно в териториалното, където аз съм разпределен.
Здравейте,
За някои стоки, които зареждам от други държави в ЕС се налага да прилагам режим облагане на маржа втора у-ба по чл. 143 от ЗДДС и плащам ДДС само в/у маржа. Тоест явявам се дилър на стоки втора у-ба.
Често такива стоки ги купувам от сайтове за онлайн продажби в Германия и Англия.
Съответно си разпечатвам от сайта документ за поръчката, където пише че артикула е втора употреба и разпечатвам и транзакцията, или платежното от банката.
Искам да има и фактура от продавача за по-голяма угледност. Обаче проблемът е, че фактурата от продавача е с германско, английско и т.н. ДДС. Да ми ги пратят директно до България излиза много по-скъпо, отколкото ако ползвам посреднически фирми за доставка до България от Германия, Англия, които фирми имат курсове до България веднъж седмично. Тоест аз давам примерно на немския продавач като мой адрес за доставка адреса на посредническата ф-ма в Германия. И тази фирма за доставки от Германия до България ми ги докарва. Съответно на фактурата е с 19% немско ДДС.
Малко ме е страх такава фактура да предоставя, защото някои може да се заяде, че не мога да прилагам режим на дилър стоки втора у-ба, щом на фактурата има ДДС начислено по общите правила? Трябва ли и продавача да е дилър на стоки втора ръка и фактурата да е с 0% ДДС, или не е задължително и мога да предоставям ф-ри с немско ДДС и да продължавам да прилагам чл. 143 от ЗДДС?
Не може да се самоначисли ДДС с протокол по такава фактура, доколкото знам? Може само, ако продавачът в Германия ми прати до България директно и си пази документ че стоката е напуснала Германия, и тогава фактурата трябва да е с 0% ДДС.


Благодаря за мнението.
Програмата е Dreem Personal
https://www.unicontsoft.com/bg/download.html
Тази програма няма да е СУПТО.
Според счетоводителя ми по-скоро не ползвам СУПТО, обаче според администратор на Dreem Personal цитирам "На пръв поглед ползвате СУПТО".
Има и много други хора в моята ситуация.
Здравейте отново,
Да, доработен е касовия.
Ще се радвам на още едно мнение, за да не стане така че да отнеса огромната глоба на НАП, ако продължавам както досега съм работил - касова бележка в ръчен режим и след това Dreem Personal за складова програма.
Здравейте,
Имам доработен мобилен касов апарат, които понякога не го ползвам дни наред, но не мога да се откажа от плащане в брой. Става въпрос за разносна търговия, съответно касовата бележка се издава на място при клиента. Досега съм ползвал касовия апарат само в ръчен режим. Отделно ползвам софтуерна програма на компютъра, с която си водя складово стопанство, с която издавам фактури, документи за покупка, продажба, кредитни известия и т.н. В края на данъчния период от същата програма извеждам справки за счетоводството ми, включително за дължимото ДДС и т.н. Въпросната програма се казва Dreem Personal, разработена от Unicontsoft. Сайтът им е на линка по-долу:
https://www.unicontsoft.com/bg/download.html
Доколкото разбрах тази програма няма да бъде СУПТО, но аз не съм сигурен че ползвам СУПТО, след като при плащане в брой първо посягам към касовия апарат в ръчен режим. След това въвеждам продажбата в Dreem Personal, като се прибера, понякога чак вечерта. За повече инфо дали ползваме СУПТО давам следния линк:

http://accountingnews.bg/ползваме-ли-или-не-супто-478.html

Моля за мнение дали и аз ползвам СУПТО и трябва ли непременно да свързвам касовия със СУПТО, съответно да издавам касови бележки само през СУПТО, да генерирам уникален номер на продажбата (УНП) и така нататък.
Това много би затруднило работата ми, защото не мога при разносна търговия да си нося компютъра заедно с мен, че и със свързан касов апарат, и да карам клиента да чака докато зареди компютъра, та да му издам касова бележка през СУПТО. Нито пък има такива условия. Представете си пред вратата на клиента или някой които продава сладолед на плажа да носи със себе си компютър и касов апарат. С предварително издаване на касова бележка също не става, защото клиенти си менят поръчката и т.н.
Ако ползвам excel. таблица със сигурност нямало да има проблем. Не разбирам защо с еxcel. да може, а с Dreem personal не.
Също така разбирам че при СУПТО за всяко плащане се издава касова бележка, а аз имам предимно плащания по банков път.
Поздрави.