Благодаря, не ми се налага да се занимавам често с тази материя, но си вземам забележка  :wink1:
Здравейте, имам ангажимент да пускам Д1 на едно физ.лице, което е ЗП. Разбрах от него, че освен трудов договор на 4 часа, за който знам, считано от октомври е сключил и договор за управление за сума над максималния осигурителен доход. Подписал е декларация пред дружеството, чийто управител е, как се осигурява. За октомври и ноември сме подавали Д1 като ЗП на минимума, а по ДУК, колегите счетоводители са пуснали за разликата до макс.осиг.доход. Та въпросът ми е, дали не трябва да спрем да подаваме Д1 като ЗП, тъй като доходът му от ТД и ДУК са достатъчни за достигане на максималния осиг. доход? В началото се заблудих от поредността на възникване на осигуряването, но реално ДУК е наравно с трудовите договори, нали така?
Моите разсъждения са, че 5-дневен е срока за издаване на фактура спрямо възникването на данъчното събитие, което е получаването на аванса от нашия доставчик. От друга страна 5-дневен е срока и за издаване на кредитно известие пак считано от деня на възникване на данъчното събитие, което е връщането на аванса. На ясно съм, че сме платили по проформа, което не ми е данъчен документ, но с плащането на сумата е възникнало данъчно събитие. И само защото са минали по-малко от 5 дни между двете, явно е практика да не се издават данъчни документи, но аз на първо четене не намерих нормативно основание за това.  :smile1:
Колеги, имам следния казус за мен. Платили сме голям аванс по проформа към доставчик. На другия ден обаче, се оказва, че искаме да развалим договорката, тъй като управителя е намерил по-изгодна цена. Изпращаме уведомително писмо до доставчика, с което му съобщаваме това и че искаме  в най-кратък срок да ни възстанови аванса. Парите са върнати реално на следващия ден. Поисках си фактура и кредитно, но от тяхното счетоводство са казали, че след като не са минали 5 дни, може и без фактуриране и не желаят да издадат фактура и КИ към нея за върнатия аванс. Никога до сега не ми се е случвало в толкова кратък срок да се прави разваляне на сделка и не съм 100% сигурна дали съм права като си търся данъчните документи.
Да, така е, но пък разбрах къде ни е грешката, докато въвеждах в ПП на НАП. Понякога човек гледа и гледайки едно и също, "забива".
Прегледах клетка по клетка, там е проблемът, че не виждам грешки... Всичко е както трябва.

Сега видях, че програмния продукт на НАП за Д1 и Д6 иманова версия от 17.08.2023г. А ТРЗ програмата ни няма актуализация. Ще пробвам да въведа коригиращата Д1 в програмата на НАП и така да подам :)
Здравейте, подадена е Д1 за СОЛ с положен личен труд. Същата е приета успешно. Но ден по-късно е открита грешка в сумата, върху която се начисляват осигуровките - декларирана е по-малка сума. Срокът за подаване на Д1 все още не е изтекъл. Подготвена е нова Д1 с код 1 (корекция) и попълнени отново всички данни за СОЛ, с коректните стойности. При подаване отново е отбелязано, че няма основание за подаване на Д6. След обработване на декларацията обаче, резултатът е неприета Д1   "некоректен флаг ЕГН/ЛНЧ" и отделно пише, че се отхвърлят поради нарушаване на правилото за едновременно подаване на Д1 и Д6...
Не мога да разбера къде грешим.
Да, съгласна съм, само за данък трябва да пусна Д6, за месеца, в който изплати възнаграждението. При това положение, да подам отделно Д1, без основание за подаване на Д6. А за ДОД за изплащане, ще подам отделно Д6, без основание за подаване на Д1, нали така?
Ситуацията си е реална, работници и служители около 60,управителят е ЕС и си върши управлението срещу съответно заплащане. Просто се наложи, да извърши конкретна трудова дейност, тъй като е със съответна професионална квалификация.
Тъй като отдавна не съм се занимавала със самоосигуряващи се лица, да си сверя часовника.
ЕС на ЕООД е управител по ДУК, но в месец март е положил личен труд, за който все още не е платено възнаграждението. Подадено е в срока ОКД5 за начало на дейност през профила на физ.лице, като е посочен ЕИК на ЕООД-то.  Д1 генерирах с код 12 през ЕИК-а, а Д6 с код за начисляване 05. Подавам Д1 и Д6 през профила на дружеството като задължено лице, а като се плаща се посочва по ЕГН в платежните задължено лице, като наредител може и да е ЕООД. Така ли е? С тези ЕИК и ЕГН малко се обърках и се притесних дали не бъркам.
Благодаря! Да разбирам ли, че годишната Д6 я подавам по ЕГН защото се обвързва с ГДД? Аз използвах програмния продукт на НАП за Д1 и Д6. Там  направих Д6-13,  но е с БУЛСТАТ-а. Ако пусна през ЕГН-то дали ще се приеме в този вид или трябва да нов профил осигурител по ЕГН?

И още нещо, тъй като няма получени доходи като ЗП изобщо прил.3 в ГДД не попълвам, нали?
За пръв път  ми се налага да се занимавам с физ.лице регистриран ЗП от април 2022г. Всеки месец му подавах Д1, по БУЛСТАТ-а. Сега подготвих Д6 за 2022г. с общата сума на дължимите през 2022г. осигуровки. Препдолагам и нея ще трябва да пусна по БУЛСТАТ-а. Между другото лицето работи по трудов договор от години,  няма доходи през 2022г. като ЗП. Влязох по ЕГН-то в НАП, за да попълня и ГДД за 2022г. Но от четене по темата за физическите лица ЗП, ДФЗ и НСИ, тотално се обърках какво трябва да подавам, по ЕГН, по БУЛСТАТ ли... Знам също, че трябва да избере вида облагане - като ЕТ или с приспадане на разходи за дейността, но не можах да се ориентирам къде трябва да го отбележа...
Да, в това има резон. Тъй като съм заприходила вече като ДМА нивата, когато стане промяната в УПИ, ще увелича стойността на актива. 
Здравейте, фирма закупува земеделска земя, в близост до селище. Целта е предстояща промяна предназначението на нивата, с цел построяване на производствена база и административна сграда за дружеството. В момента е придобит само терена (нивата). Мисля разходите за покупката съгл.НА, държавните и нот. такси, МДТ и комисиона към брокера да отчета към  с/ка Разходи за придобиване на ДМА и да заприходя ДМА нива по цената на придобиване. А после вече разходите по промяна на статута на земята, всички проектантски, консултантски, технически и други хонорари, свързани пряко с изграждането на обекта, разходи по строителство, евентуално лихви и комисионни по кредити и всички други разходи, пряко свързани с изграждането на обекта, да отчитам към сметка за придобиване на ДМА, до момента  на въвеждане в експлоатация на сградите, които да заприходя като отделни активи (цех/ове, офис сграда/и...).
Проблемът ми е, че има голяма вероятност една част от построените помещения да се отдават под наем. Това ме подтикна да се зачета и в СС 40 за инвестиционните имоти...
Затова моля за вашите размишления по случая.
Именно това се опитвам, но не мога да разбера какво да направя допълнително в програмата, за да се появи :hmmm:
Това се сетих, но миналата година (не съм я правила аз), по същия начин е ползвано облекчение от същото лице, получено е в януари 2022г.,  но сумата фигурира в миналогодишната справка (зададен е коректно периода за изчисляване), а в тази година не излиза...И понеже го правя за пръв път на тази програма и не съм сигурна в себе си.
В картона на лицето (ТРЗ и ЛС Pro на Микроинвест) е въведен брой деца, за които ползва данъчно облекчение по чл.22в от ЗДДФЛ. Възстановеният данък е във фиша за м.12 и е получен през януари. На преглед за печат в справката по чл.73 ал.6 в графа 15 не фигурира сумата от 1200 лв. Къде греша, какво пропускам?