Не става с учредено право на ползване на нещо, да имаш и право на строеж.
Тези баща и син нямат нито счетоводител, нито адвокат.
Да не говорим, че не са наясно от правна и от счетоводна гледна точка как се третират тези сделки.
Мога да твърдя, че са имали счетоводител, защото лично се запознах със счетоводителката. И адвокат са имали, защото той е посъветвал да се оформи така тази сделка. Че и документ с разрешение за право на строеж имат и него ми донесоха. Ей така всичко накуп се изсипа. Счетоводителката си остава такава в ЕТ, а искат аз да съм на ЕООД. Сега счетоводителката, както каза, аз съм си чиста, защото при мен няма да се прави нищо, ти му мисли...Чакам отговор от данъчен експерт, платена консултация, за да видя какво ще каже, но исках да видя и мнения на хора, които са имали подобни казуси. Мен ме притиска времето, защото трябва със задна дата да изготвям Баланс и ОПР за 2021 и 2022 за пред банката, защото няма такъв. Подадено е нещо за 2022, което само колкото да се спазят срокове, и сега ще подавам корекция с реални данни. Но банката иска отчети до понеделник, на финала са да отпуснат кредит за материалите по строежа.
Здравейте,
Имам нужда от помощ, защото ми дойде на главата казус, който се е развивал в течение на 2 години. Казуса е следният:
Моля за коментар по долуописаната фактическа обосновка и въпросите към нея. И двете дружества са регистрирани по ЗДДС.
- На 09.06.2021 г., ЕТ Иван ИВанов в качеството си на учредител, учредява в полза на дружество А ЕООД, възмездно, срочно право на ползване за срок от 10 години, по описаните недвижими имоти: (поземлен имот, с трайно предназначение на територията „Урбанизирана“ и начин на трайно ниско застрояване /до 10m/, образуващ УПИ, ведно с построената върху имота сграда с предназначение „промишлена сграда“ .
- Учредителят дава право на приемателя да извърши изцяло със собствени сили и средства и за своя сметка, реконструкция и основен ремонт, свързани с ползването, експлоатацията и поддържането на съществуващата сграда.
- С настоящият нотариален акт, страните се съгласяват и договарят, че направените до момента, разходи за реконструкция и основен ремонт на съществуващата сграда, да бъдат изцяло за сметка на приемателя.
- Правото на ползване се учредява за сумата от 9550 лева ( в НА е записано:сумата учредителят е получил изцяло от приемателят в брой), НО се оказва, че ЕТ няма касов апарат, т.е. няма издадена фактура. Фактура е издадена едва сега през април 2023 и се плаща по банков път. данъчната оценка на имотите е 10605.10 лева, а на правото на ползване е 9544.59 лева.
- ЕТ Иван Иванов и дружество А ЕООД са свързани лица (баща – син).
На 13.08.2021 г., дружество А ЕООД, получава разрешение за строеж, като към днешна дата още не е започнал самия строеж.
Очаква се в началото на месец септември 2023 година да започнат строителните дейности.
Възникват ми следните въпроси и имам отговори, но с известни колебания:
-Като ДНМА актив ли се явява за дружество А ЕООД или като разход учреденото право на ползване. В коя сметка трябва да се посочи и къде в Баланса и в Отчета за приходи и разходи намира отражение учреденото право на ползване и полученото разрешение за строеж Кой сметките използвате.
-С каква стойност трябва да се заведе учреденото право на ползване и завеждам ли в баланса правото на ползване на имотите, с данъчна оценка 10605,10лв.
Предстоящите разходи за изграждане и ремонт на сграда, в кои сметки трябва да се отразят, ще
представлява ли актив за А ЕООД и съответно срок за амортизация до изтичане на 10те години от учредено право ли се считат или 10 години от Разрешение за ползване. Тук мисля да ги заведа в см.613, да натрупам разходи и след Акт 16, да я заведа като ДНМА и да амортизирам до остатъка от 10 години.
Дружеството А ЕООД, ще ползва ли данъчен кредит за всички разходи за изграждане и ремонт, имайки предвид, фактурата издадена от ЕТ е с начислен данъчен кредит. Тук се колебая дали няма да се приеме, като безвъзмездна стока/услуга и да няма признат данъчен кредит.
След изтичане на 10 години от учреденото право на ползване възниква ли задължение за връщане на данъчен кредит за Дружество А ЕООД- тук съм наясно, че възниква и именно, защото после трябва да правя корекция на данъчен кредит на безвъзмедна реконструкция и изграждане на сграда, се колебая дали разходите от страна на лицето, на което е учредено правото ще има право да приспада данъчен кредит за всички материали, които ще влага в тази сграда по време на изграждане. Тук малко ме притесняват чл.70 и чл.71 от ЗДДС.
Благодаря, че ме изчетохте!
Може ли линк към цялата дискусия?
Magrat, да бъда честна, аз малко грешно се изразих, като казах, че е дискусия. Това е въпрос зададен в portalschetovodstvo и съответно това е отговора.
Та затова исках да видя, мнения на колеги, дали са съгласни с отговора, понеже имам малки съмнения.
Моля за коментар по следната дискусия, дали има грешка в нея?
"Ако данъка преди АОД и ПОД е 5000 лева за внасяне, и има ПОД 600 лева 123/497, означава ли, че дружеството трябва да внесе корпоративен данък 4400 лева?- Отговор: Ако сумата на ефективно дължимия данък по годишна данъчна декларация е в размер на 5000 лв., коригираме с кумулативния ефект от проявлението на временните разлики (+600 лв. ПОД) и отчетем и данъчния ефект от постоянните разлики (ако има такива), получаваме размер на данъка 5600 лв., който би следвало да съответства на сумата на счетоводната печалба, когато приложим към нея данъчната ставка от 10% (56 000 * 10%)."
Да, за да ви бъде признат разхода трябва да е изплатен до края на 2018 година. Ако не е платен, то преобразувате фин.резултат, както по горе са коментирали колегите.
Ако бяхте отчели актив по отсрочени данъци миналата година, сега щяхте да имате обратно проявление на данъчната временна разлика по чл.24, ал.4 от ЗКПО и да го закриете със статия 123/497.
Щом нищо не е отчетено, не следва да отчитате пасив по отсрочени данъци.
Благодаря, така реших и аз  :smile1: Човек покрай годишното какви ли не идеи и съмнения му идват на ум.
Здравейте,
Имам питане свързано с данъчните временните разлики. Терзанията ми са следните:
2017 г. имам увеличения на фин.резултат. с неизплатени доходи на физ. лица - лихви.
В този случай се сформира актив по отсрочен данък 497/123, който е пожелателен, а не задължителен за начисляване, греша ли? Такъв не съм начислявала тогава.
В 2018 г. са изплатени тези лихви и са в намаление на фин.резултат и вече формира пасив по отсрочени данъци, който е задължителен за начисляване, права ли съм?
Ако го начисля 123/497, не се сещам кога и на какъв етап ще закрия кредита по 497.
Моля за помощ.  И правите ли отделна подсметка на 123 за да отчитате АОД и ПОД?
Мисля, че ви разбрах, то и аз не обясних правилно.
Моето питане беше, ако за 2018 г.няма НПП, в ГДД сега за 2018г., в част X декларирам "Тримесечни вноски на основание чл. 83, ал. 3, Размер на определената месечна/тримесечна авансова вноска - 0 лева" и към средата на годината тази вноска мога да я променя на 3000 лева например, ако вече имам реални резултати и представи за данъка. Т.е. тогава си подавам, декл.88.
За задължителните авансови вноски за 2019 е от значение нетния приход от продажби през 2018, а не през 2019. Дали сте на печалба или загуба, също не е от значение.
Т.е. и да излезне дружество на печалба, няма да има лихви за забава?
Благодаря много за съдействието!
Здравейте,
Имам едно питане, ЕООД учредено през 2018 и е на загуба, при подаване на декл.92. и по специално в частта с деклариране на авансови вноски за 2019 г. Както споменах дружеството е на загуба, но има вероятност през 2019 г. прихода да е около 400 000лева. Не е ясно дали ще бъде толкова или по малко от 300 000, затова, как е най удачно да декларирам сега: да посоча "Тримесечни вноски на основание чл. 83, ал. 3, Размер на определената месечна/тримесечна авансова вноска - 0 лева", и след второ или трето тримесечие, мога ли да подам декларация по чл.88 за промяна на вноската, ако се окаже, че прихода, ще е над 400К?
Благодаря!
Здравейте,

Подадена е редовна декларация 1 и 6 за м.11.18, след което за едно лице е установена грешка и е подадена нова Д1 с код корекция и редовна Д6 със суми в увеличение. Сега се налага отново корекция на същото лице, как е редно да се подадат декларациите. Първо Д1 със сумите по коригиращата декларация с код за заличаване и Д6 с код Корекция с нули и после редовни декларации 1 и 6 със верните суми за това лице.
Благодаря предварително!
А когато подавахте д.1 с корекции и д.6 в увеличение на осигуровките, защо не посочихте и данъка?
Не знаех, че може така. Имам само един месец още, ако може поне за него ще го подам така.
Д6 за данъка е според месеца на плащане.  Ако е в един месец - 1една Д6, ако е в два месеца - по една за всеки месец, ако не е платено - когато платите
Поради по малко възнаграждение е и платено по малко и осигуровки са плащани по малко. Сега е коригирано възнаграждението и затова се наложи тази корекция като цяло. Затова си мисля Д6 с 8 да е една, но все пак да се допитам..
Помогнете,
Трябваше да пусна на две лица Д1 с код корекция и 6 в увеличение с осигуровките за 2018, системата ми ги прие. Сега се чудя Д6 за данъка как трябва да я подам с разликата, помесечно като в т.9 и т.18 посочвам същите месеци както в първите декларации или една обща декларация и  в т.09 и т.18 слагам 01.19 и да я подам до 25.02.19?
Аз мисля, че трябва да се подават без код корекция шестицата.
Здравейте,

СОЛ на ЕООД, който полага и личен труд и е единствен във фирмата, носи касов бон за дадена вечеря, но от заведение във Франция. По това време не е бил в командировка и съответно няма оформена командировка.
Може ли да се признае като представителен разход или не, знам, че  касовите бонове се признават по принцип за представителен разход и не е нужно да има издадена фактура, но това, че лицето не е бил в командировка в съответната държава ме притеснява.
https://www.kik-info.com/forum/index.php/topic,5347.40.html

Вижте в темата отговор 40 и прочетете прикаченото там Указание на НАП по въпроса. Накратко - данъкът на личния труд не се декларира с Д55, а с Д6 .
Благодаря за линка, ще го погледна, но тук няма как да има Д6, понеже няма да се подава Д1 и Д6, нямам осигуровки, а само възнаграждение и 10% окончателен данък.
А в края на годината от НАП, ще искаме удостоверение по чл.58 от ЗДДФЛ.
Здравейте,
Изчетох доста, но все пак искам да се допитам и до колеги с практически опит.
ЕООД със собственик и управител чужденец от ЕС. Той ще изпълнява и управленски функции и ще полага личен труд. Няма сключен договор за управление, а поради причината, че сам ще работи мисля, че е по удачно да бъде като самоосигуряващо се лице. Осигуровки няма да дължи в Бг, понеже има А1 от неговата си държава, мислих, ако е на ДУК, ДУК-а има само управленски функции, а личния труд къде да бъде. Поради тази причина направих консултация НАП, където ме посъветваха да се заведе като самоосигуряващ се без осигурителни вноски и да се подаде ОКД 5 за започване на дейност. Той всеки месец ще получава възнаграждение за личния труд, от което ще му се удържа 10% данък и сега идва колебанието. Този данък всеки месец го удържам и накрая на годината подавам декл. чл.55 и тогава ли се плаща и данъка и в коя точка се декларира. Приложение 2 на декларацията е за ДУК, а аз нямам ДУК. Моля за малко помощ къде да го декларирам и дали не греша някъде.
Възможни са и двата варианта. Може с Решение на собственика или ОС на ООД да се изплати и същата сума, а може и да я редуцирате до размер , пропорционален на работните дни. Аз правя последното. :smile1:

Благодаря много!  :smile1:
Здравейте,

Бих искала да питам, как процедирате когато имате СОЛ в ООД, който полага личен труд с решение да му се изплаща възнаграждение в размер на 2600 лева, едновременно с това работи на трудов договор и има брутно възнаграждение 3000 лева. Когато лицето има болнични, да кажем 5 дни, а в месеца има работни 20,  дохода за личен труд от 2600 лева, променяте ли го да съответства на реално отработените дни, които са 15 или си остава пак 2600.