В ДВ, брой 3, от дата 8.1.2019 г. бе обнародван новият Правилник за прилагане на Закона за мерките срещу изпирането на пари (ППЗМИП). Един от първите срокове, които се въвежда с правилника е 15 февруари на всяка година.

Счетоводните предприятия са задължени лица по ЗМИП като лица, които по занятие предоставят счетоводни услуги и/или консултации в областта на данъчното облагане, съгласно чл. 4, т. 13 от закона.

Съгласно чл. 67, ал. 1 от ППЗМИП задължените лица трябва да изготвят на годишна база план за въвеждащо и продължаващо обучение на служителите си за запознаването им с изискванията на ЗМИП и актовете по прилагането му. Така изготвения план се изпраща на дирекция „Финансово разузнаване“ на Държавна агенция „Национална сигурност“ в срок до 15-о число на месец февруари на годината, за която се отнася.

Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия (АССП) проведе разговори с ДАНС, за да потвърди, че макар правилникът да е приет сравнително скоро, а примерните вътрешни правила за контрол и предотвратяване изпирането, да не са публикувани все още на страницата на ДАНС, то изпращането на плановете за тази година е задължително. Макар и неофициално потвърдихме, че е необходимо планове за 2019 г. да бъдат изпратени в срок до 15.02.2019 г.

При извършване на проверки на място задължените лицата трябва да представят на контролните органи от ДАНС тези плановете, като и отчетите по изпълнението им.

В плана се включва и текущо практическо обучение, насочено към разпознаване на съмнителни операции, сделки и клиенти, и предприемане на необходимите действия при възникнали случаи на съмнение за изпиране на пари.

Във връзка с кратките срокове АССП разработва безплатно за своите членове примерен „План за въвеждащо и продължаващо обучение съгл. чл.67, ал.1 ППЗМИП за 2019 г.“ с указания за изпращането му в ДАНС.

10 причини за твоето членство в АССП



Асоциация на счетоводителите и счетоводните предприятия
Tel.: +359 2 980 27 05
Mob.: +359 886 777 099
E-mail: office@apac-bg.org
www.apac-bg.org
За контакт: Весела Динева - Главен секретар
Уважаеми колеги,

Поради големия интерес към предизвикателствата на счетоводните кантори във връзка с Регламента за защита на личните данни, АССП организира втора клубна сбирка на тема „GDPR в счетоводно предприятие (дискусия)“ с модератор и водещ: г-жа Десислава Тортопова – Председател на УС на АССП

Акценти:
  • Обсъждане на въпроси и проблеми след влизането в сила на GDPR
  • Готови политики, процедури и образци на документи по защита на личните данни
  • Договорът между счетоводно предприятия и клиент по чл. 28 от GDPR

Дата: 18.06.2018 г. Започваме в 14 часа.

Място: Ще бъде уточнено допълнително.

Участието е безплатно за членове на АССП. Цена за външни участници: 30 лв. на участник.

Записвания и плащане до: 13.06.2018 г. Местата са ограничени.

Очакваме ви и нямаме търпение да дискутираме отново темата с колегите!

Вижте oще: АССП предоставя безплатно на членовете си документацията по внедряването на GDPR в счетоводни кантори

10 причини за твоето членство в АССП



Асоциация на счетоводителите и счетоводните предприятия
Tel.: +359 2 980 27 05
Mob.: +359 886 777 099
E-mail: office@apac-bg.org
www.apac-bg.org
За контакт: Весела Динева - Главен секретар
Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия разработи за нуждите на своите членове Наръчник с процедури и документация за внедряването на Общия регламент за защита на данните (GDPR). Наръчникът е съобразен изцяло с спецификата на дейността на счетоводните кантори.

АССП предоставя наръчника безплатно на счетоводните предприятия, които са членове на организацията.

Стремежът на АССП е да предоставя на членовете си реални ползи, да подпомага развитието на счетоводните бизнеси и счетоводната професия, както и да обединява и защитава интересите на счетоводния бранш в България.

В серия от предстоящи клубни сбирки членове на АССП ще обменят опит със своите колеги различни практики и решения във връзка с изискванията на Общия регламент за защита на данните, работа с клиенти и др.

Традиционните клубни сбирки на АССП не са скучни и протяжни семинари, а синтезирана информация и споделен опит в рамките на 2-3 часа по актуални теми, вълнуващи професионалната счетоводна общност.

Очаквайте обявяването на датите. Участието за членове на АССП е безплатно.

10 причини за твоето членство в АССП



Асоциация на счетоводителите и счетоводните предприятия
Tel.: +359 2 980 27 05
Mob.: +359 886 777 099
E-mail: office@apac-bg.org
www.apac-bg.org
За контакт: Весела Динева - Главен секретар
Позиция на АССП относно изпратената анкета от ИДЕС, касаеща счетоводителите и счетоводния бизнес

Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятие /АССП/изразява своята позиция относно разпространявана анкета от Институтана дипломираните експерт-счетоводители /ИДЕС/, касаеща счетоводния бранш и пряко бизнеса в България, предвид това, че всяка фирма, малка или голяма, има нужда от водене на счетоводство.

Според нашето мнение в анкетата се съдържат подвеждащи въпроси, които адресатите, бидейки работодатели, служители или оперативни счетоводители, не биха разбрали.

Въпрос № 6 “Считате ли, че е необходимо членство на всички правоспособни съставители и счетоводители в професионална организация, отговаряща на критериите на Международната федерация на счетоводителите, която да обединява и защитава интересите на счетоводната професия и мястото ѝ в обществото?”

не пояснява, че при положителен отговор, това би означавало съгласие за едно силно регулиране на счетоводната професия чрез:
  • лицензиране с изпити за всички счетоводители;
  • задължителни годишни обучения от поне 40 часа.
Цитат
Бележка: Под професионална организация, отговаряща на критериите на Международната федерация на счетоводителите, се разбира лицензиране с изпити и задължителни ежегодни семинари.
По наши първоначални оценки това прави разходи за бизнеса от минимум 70 млн. лв. на година за задължителни обучения, членски внос и др., без да са включени първоначалните разходи за подготовка, изпити и лицензиране.

Мнението ни е, че подобно ограничаване на броя на пазарните участници ще доведе до:
  • значителни разходи за българския бизнес, поради повишаване на цените на счетоводните услуги;
  • намаляване на конкуренцията, а от там и качеството на услугите;
  • още по-голяма липса на счетоводни кадри на пазара на труда.
Считаме, че Законът за счетоводството поставя достатъчни изисквания по отношение на съставителите на финансови отчети за необходимото образование и стаж по специалността.

В допълнение, бихме искали да отбележим, че за Въпроси № 7 и 8 възможността за отговора “Не считам, че е необходимо членство на всички правоспособни съставители и счетоводители в професионална организация, отговаряща на критериите на Международната федерация на счетоводителите”

беше добавен в последствие в анкетата, което предполагаше задължителен положителен отговор на Въпрос № 6.

Анкетата ни бе предоставена с изискване за реакция в изключително кратък срок, буквално броени дни, въпреки че тя касае работата и бизнеса на десетки хиляди счетоводители, както и разходите на българския бизнес. Считаме, че преди да се прави подобно допитване, следва да се проведе широка публична дискусия с прозрачни условия, като след това се даде достатъчно време на участниците, за да формират мнение и направят своя информиран избор.

Поради гореизброеното АССП няма да приеме резултати от посочената анкета за достоверни.

Позицията на АССП, можете да изтеглите от тук.
Съобщение от Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия:

Уважаеми колеги,

Организираме клубна сбирка на тема: „GDPR в счетоводно предприятие (дискусия)

Модератор и водещ: г-жа Десислава Тортопова – председател на УС на АССП


Акценти:
• Практически съвети за внедряването и документацията по Общия регламент за защита на личните данни
• Договорът между  администратор (клиент) и обработващ (счетоводното предприятие)

Дата и час: 08.05.2018 г., 14:00 – 16:00 ч.
Място: ул. Росарио 1, 1700 Студентски Комплекс, София, Витоша парк-хотел. (промяна в адреса)


Участието е безплатно за членове на АССП (до двама представители).
Цената за външни участници е 30 лв. на участник.

Записвания и плащане до: 02.05.2018 г.

Очакваме ви и нямаме търпение да дискутираме темата с колегите!

Заявете Вашето желание за присъствие на имейла на асоциацията: office@apac-bg.org. Моля, имайте предвид, че местата са ограничени.

За повече подробности, моля, обръщайте се към г-жа Весела Динева - Главен секретар на АССП.



Асоциация на счетоводителите и счетоводните предприятия
Tel.: +359 2 980 27 05
Mob.: +359 886 777 099
E-mail: office@apac-bg.org
www.apac-bg.org

АССП организира клубна сбирка за своите членове на тема „Как да прецизираме договорите за счетоводно обслужване” с гост-лектор адв. Димитър Митев.

Дата: 21.06.2017 г. от 15 часа. Регистрацията започва от 14:30. Мероприятието е с продължителност около два часа.

Участието е безплатно за членове на АССП!


Адв. Димитър Митев е завършил Юридически факултет на Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Работил е като гл. юрисконсулт в Главно управление на данъчната администрация при Министерство на финансите, хоноруван асистент по дисциплината “Данъчно право” в Юридическия факултет на Университет за национално и световно стопанство. Професионално се занимава изключително с консултации по данъчни въпроси и защита по данъчни дела пред административните съдилища и Върховния административен съд.

Цитат
Темата е изключително актуална за счетоводните кантори. На сбирка в приятелска атмосфера, счетоводните кантори ще имат възможност да споделят проблемите си и да намерят решение, заедно с адв. Митев и колегите от АССП. През годините в АССП точно на клубни сбирки сме споделили едни от най-интересните и полезните си практики и know-how. Традицията продължава!


Асоциация на счетоводителите и счетоводните предприятия
Tel.: +359 2 980 27 05
Mob.: +359 886 777 099
E-mail: office@apac-bg.org
www.apac-bg.org

За повече подробности, можете да се обърнете към Главния секретар на АССП - г-жа Весела Динева.
Асоциацията на счетоводителите и счетоводните предприятия планира клубна сбирка на тема „Защита на счетоводния бизнес и работа с клиенти“ – I част
Модератор: Катя Крънчева

Дата: 28.09.2016 г.
Час: от 15:00 до 17:00 ч.
Място: гр. София, залата ще бъде обявена допълнително, след уточняване на броя на участниците


Условия:
*Тази клубна сбирка е само членове на АССП.

Обсъждани теми, практики и документи:
1. Процедури и правила за работа с клиенти;
2. Приемо-предаване на документи;
3. Декларации по ЗМИП за клиенти;
4. Клаузи за предотвратяване на кражби на персонал на счетоводната кантора;
5. Клаузи за ограничаване на отговорността при определени събития;
6. Декларации от практиката и други.
 
Колеги, очакваме Ви.
**За членовете, които нямат възможност да присъстват, но се интересуват от темата, ще получат запис от срещата, заедно с всички обсъдени материали, бланки и други документи.
Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия организира Национална среща на счетоводните предприятия 2016 „АССП в София”.

Ще се радваме да се срещнем и да обменим полезна информация. Ръководството и членовете на АССП ще Ви очакват в Зала № 2 на Витоша Парк Хотел, гр.София 1700, Студентски град, ул. Росарио №1, сайт.



Дата на провеждане: 22 април 2016 (петък)

ПРОГРАМА

Първа част: За членове на АССП
13:00 – 15:30  –  Общо събрание при дневен ред, посочен по-долу
15:30 – 15:45  –  Кафе-пауза
15:45 – 17:00  –  Общо събрание
17:00 – 17:30  –  Кафе-пауза, по време на която ще посрещнем външните фирми, които не са членове на АССП

Втора част: За членове и нечленове на Асоциацията (с предварително записване)

17:15 – 17:30 Регистрация и кафе-пауза
17:30 – 19:00 Национална среща на счетоводните предприятия 2016 „АССП в София”
• Представяне на АССП
• Последни новини около данък “уикенд”
• Информация по предложените изменения в Закона за адвокатурата
• Новото тълкувателно решение на ВКС във връзка с наказателната отговорност на счетоводителите

19:00 –  Вечеря в ресторанта на хотела, където ще продължим дискусиите в приятелска среда.

Цитат
Гости и участници в дискусиите на Националната среща ще са:
• Велин Филипов –  зам.-председател на ИДЕС
• адв. Теодор Тотев –  Софийска адвокатска колегия
• Станислав Попдончев –  финансов директор на БСК
• Добрин Иванов –  изпълнителен директор на АИКБ

Документи за изтегляне:
1. Покана
2. Регистрационна форма

Таксата за участие в мероприятието е 30 лв.
В цената не са включени нощувки и вечеря.
*За нечленове на АССП важи до изчерпване на местата.

АССП: "Благодарим за интереса. Бихме искали да уведомим, че местата за нечленове на Асоциацията свършиха. Следете за следващи наши събития."

Моля да потвърдите участието си до 15.04.2016 г. в офиса на Асоциацията  –  тел.: 02/9802705,  моб.: 0886/ 777 099 или на електронния адрес: office@apac-bg.org. Необходимо е да попълните регистрационна форма и да заплатите таксата. За всички Вас, които сте от други градове на България сме договорили преференциални цени за настаняване в хотела. (Моля, вижте в Регистрационната форма)



Дневен ред на Общото събрание за членовете на АССП, съгласно официална покана изх. № 12 от 21.03.2016 г.

1. Приемане на доклад за дейността от Управителния съвет за 2015 г.
2. Приемане на изпълнението на Бюджета за 2015 г.
3. Приемане на годишния финансов отчет за 2015 г. и освобождаване от отговорност членовете на УС на АССП за 2015 г.
4. Доклад на Контролния съвет за 2015 г.
5. Промени в Устава на АССП
6. Промени в критериите за членство в АССП
7. Промени в членския внос, във връзка с предложените критерии за членство
8. Промени в логото на АССП (предложение за ново лого)
9. Актуализация на бюджета за 2016 г.
10. Утвърждаване на процедура за членство в АССП по предложение на Контролния съвет
11. Избор на нов Председател и освобождаване на стария Председател
12. Избор на Управителен съвет
13. Избор на Контролен съвет
14. Разни
- Предложения към Консултативния съвет на НАП на мерки за ограничаване на нелоялната конкуренция, осъществявана от лица, съставящи ГФО, които не отговорят на изискванията на Закона за счетоводството (основна цел на АССП, съгласно чл. 6, т. 6 от Устава)

При липса на кворум на основание чл.27 от ЗЮЛНЦ и чл.14, ал.4 от Устава на Сдружението, събранието ще се проведе същият ден от 14 часа, на същото място и при същият дневен ред.

Асоциация на специализираните счетоводни предприятия
гр. София 1000, ул. Солунска 45, ет. 1, ап. 6
тел.: 02/980 27 05, 0886 777 099
office@apac-bg.org, www.apac-bg.org
Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) изпрати своето становище до Министерство на финансите във връзка с предложените изменения в данъчното законодателство за 2016 година.

По предложените промени в ЗКПО

I.   Относно промяната в определението “юрисдикции с преференциален данъчен режим” (§ 9 от ЗИД на ЗКПО, т. 64 на ПЗР на ЗКПО)

Предлага се списъкът с държавите/териториите, които са юрисдикции с преференциален данъчен режим да се утвърждава със заповед на министъра на финансите. В същото време, се считат за такива юрисдикции и други държави и територии, които отговарят на критериите за юрисдикции с преференциален данъчен режим, но не са включени в този списък. Един от тези критерии е буква “б” от т. 1 на точка 64, който посочва държава/територия, която отказва или не е в състояние да обменя информация. Обръщаме внимание, че това дали една държава отказва да обменя информация с българската администрация не е известно на данъчнозадължените лица, като тази информация не е публична.

Поради това считаме за нужно министърът на финансите да утвърждава изчерпателен списък с “юрисдикции с преференциален данъчен режим”. В тази връзка предлагаме т. 3 и т. 4 на т. 64 да отпаднат.
 
По предложените промени в ЗДДФЛ

II.   Относно увеличаването на данъка върху доходите на физическите лица със от 0 до 2 на сто за общините (§ 12 от ЗИД на ЗКПО)

Против сме това увеличение и се надяваме предложението да отпадне, предвид поетите ангажименти от председателя на парламентарната група на ПП ГЕРБ г-н Цветан Цветанов пред Народното събрание. Ако предложението не отпадне, то ще изложим нашите мотиви на следващ етап.

По предложените промени в ЗДДС

III.   Относно въвеждането на изискването за декларирането на стоки и услуги на стойност над 700 лева, които ще се използват за служебни и лични нужди (§ 18 и 19 от ЗИД на ЗКПО)

Ние не подкрепяме така предложената процедура за деклариране и начисляване на данък за всички стоки и услуги с данъчна основа при придобиването над 700 лева, които са с предназначение за лични и служебни нужди, тъй като това ще доведе до изключително затруднение и увеличаване на административната тежест за данъкоплатците, както по отношение на декларирането на всички горепосочени стоки и услуги, така и по отношение на методиката за определяне на използването им.

Така например на практика няма разумен метод, по който работодателите да определят колко точно време служебният лаптоп се ползва за лични нужди от служителя. Примерите в това отношение са много.

Очертаваме следните проблеми, които според нас биха възникнали в практиката, ако се приемат предложените разпоредби:

1.   Липсва дефиниция относно т.нар. „лично ползване на стоки и услуги“.
Това ще доведе до практическо затруднение на данъчнозадължените лица да разделят ползването и да определят съответно частта за своите служебни нужди, за която не следва да начисляват ДДС. Аналогичен проблем би могъл да възникне и при признаването на разходите за същите тези стоки и услуги за целите на ЗКПО, поради което е необходима ясна и точна дефиниция.

2.   Не е определена ясна и конкретна методика за разпределяне на разходите за служебни нужди и лична употреба.
По този начин предвидената декларация по чл.120а ЗДДС и посоченото в нея разпределение на разходите би могло да стане обект на субективно тълкуване от страна на администрацията и да доведе до потенциални данъчни задължения както по ЗДДС, така и по ЗКПО, поради неприемане на декларирания механизъм за разпределение. Често в практиката си НАП приема вътрешни методики и правила, които не са публични и известни на данъкоплатците, поради което при извършване на ревизии няма яснота за тълкуването и прилагането на законите от приходната администрация.

3.   Предлага се декларирането да е предварително, както и да е поотделно за всеки конкретен случай.
Този подход на деклариране ще затрудни изключително много данъкоплатците и натовари техните счетоводства. Обръщаме внимание, че практически документите пристигат в счетоводството с технологично закъснение. Обикновено документите се предават в счетоводството след края на месеца. Това ще доведе до масово пропускане на срока за деклариране, с всички неблагоприятни последствия за данъкоплатците.

Според нас при такива случаи подходът следва да е същият, какъвто е при подаването на месечните справките декларации по ДДС, тоест да има крайна дата, след края на съответния месеца, до която дата регистрираните по ЗДДС лица следва да извършат необходимото деклариране, а не преди започването на ползването на всяка стока или услуга. Оптималната за нас дата е 14-то число на следващия месец.

Обръщаме внимание на факта, че стойността на изразходваните услуги често в практиката става ясна, чак след самото им използване, след получаването на фактурата, и в този случай предварително деклариране е невъзможно. Като примери могат да се посочат телефони разговори, някои консумативи и др. абонаментни договори.

Предвижда се при неподаване на декларацията в срок да се приема, че съответната стока или услуга е използвана и ще се използва единствено за личните нужди. Смятаме, че този подход е изцяло незаконосъобразен, защото не може една техническа формалност и неспазване на определен срок да презюмира употребата на една стока или услуга.

Считаме, че прилагането на новият механизъм следва да е само за напред, т.е. след 01.01.2016 г., защото не може данъчни утежнения да се въвеждат със задна дата.

IV.   Относно предложените промени в административно наказателните разпоредби на чл. 182 на ЗДДС

Според сега действащата разпоредба регистрирано лице, което не издаде данъчен документ или не отрази издадения или получения данъчен документ в отчетните регистри за съответния данъчен период, което води до определяне на данъка в по-малък размер, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция.

В предложението за изменение в чл. 182 текстът “което води до определяне на данъка в по-малък размер” е отпаднал. Считаме, че при положение, че фискът не е ощетен е крайно несправедливо да се налагат глоби и санкции на лицата за такива дребни технически пропуски. Обръщаме внимание и на факта, че съгласно чл. 72 от ЗДДС, регистрираното лице може да упражни правото си на приспадане на данъчен кредит за данъчния период, през който е възникнало това право, или в един от следващите 12 данъчни периода – тоест да отрази получения данъчен документ в отчетните регистри не в съответния период, а в един от следващите 12 данъчни периода. На практика с така предложените изменения в санкцията на чл. 182, правото по чл. 72 се отменя.

Поради гореизложеното, считаме, че текстът “което води до определяне на данъка в по-малък размер” следва да остане в разпоредбата на чл. 182 от ЗДДС.

Становището може да изтеглите от тук.
Екип от експерти от Националния статитистически иститут изготви и изпрати за съгласуване с АССП новите статистически формуляри за годишното счетоводно приключване за 2014 година. Те могат да бъдат изтеглени от тук.

Представяме списък на направени промени в годишните формуляри за отчетната 2014 година.

В сравнение с 2013 г. от комплектите отпада Приложение 7 - “Годишен отчет за дейността на здравноосигурителните дружества”, поради пререгистрация на здравноосигурителните дружества в застрахователни. За 2014 г. е променена номерацията на приложенията.

1.   Справка за предприятието през 2014 година
1.1. Включва се нов раздел „Икономическа дейност“ в Приложения 5, 6 и 7.
1.2. Нова справка за предприятието в Приложение 8.

2.   Справка за група предприятия през 2014 година
2.1. Променен е текстът на 3.3. Брой на предприятията в ГП (без „Главата“ на ГП) в Приложения 2, 3, 5, 6, 7, 9 и 10.
2.2. Включен е нов показател 6.2. Наименование на ултимативния собственик (латиница) в Приложения 2, 3, 5, 6, 7, 9 и 10.

3.   Отчет за приходите и разходите за 2014 година
3.1. В Раздел ІI е включен нов показател с код на реда 21111 в Приложения 2 и 4.
3.2. В Раздел ІI е променена пояснителна бележка в Приложения 2 и 4.
*Посочват се всички разходи за енергийни продукти (въглища, петролни продукти, газ, електроенергия, топлоенергия), които се използват за получаване на топлинна енергия за собствена консумация и за транспортните средства на предприятието. Не се включват разходите за енергийни продукти, които са суровина за производство на други енергийни продукти, химически торове или са купени с цел препродажба.

4.   Отчет за собствения капитал за 2014 година
4.1. Променен е текстът в антетката на колони 1 и 7 и на показател с код на реда 71570 в Приложение 5.

5. Променени са отчетите в Приложения 6 и 7.

6.   Включена е нова „Справка за предоставените заеми и приходите от начислени лихви по институционални сектори и подсектори през 2014 година“ в Приложение 2.

7.   Включена е нова „Справка за предоставените заеми и привлечените депозити по институционални сектори и подсектори през 2014 година“ (попълва се само от търговските банки) в Приложение 9.

8.   Променена е „Справка за нетекущите (дълготрайните) активи към 31.12.2014 година“ в Приложения 2, 4, 5, 6, 7 и 9.

9.   Отчет за заетите лица, средствата за работна заплата и други разходи за труд за 2014 година
9.1. Отпада показател с код на реда 1830 в Приложения 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 и 10.
9.2. Променен е текстът на Част II. Наети лица по договор за управление и контрол, извънтрудови правоотношения, допълнителен труд по чл. 111 от КТ и работещи собственици в Приложения 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 и 10.
11.3. Променен е текстът на показател с код на реда 1530, Част II в Приложения 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 и 10.

10.   Отпада „Справка за приходите от продажби на стоки, материали и комисионни от търговско-посредническа дейност в раздел „Търговия на едро, без търговията с автомобили и мотоциклети” в Приложение 2.

11.   Отпада „Отчет за наличностите, постъпленията и разходите на суровини и материали“ в Приложение 2.

12.   Включена е нова „Справка за разходите на суровини и материали, без енергийни продукти за 2014 година“ в Приложение 2.

13.   Включена е нова „Справка за иновационната дейност на предприятието през периода 2012 – 2014 година” в Приложения 2, 5, 6, 7 и 9.

14.   Променена е „Справка за състоянието и разходите на общинските администрации за водоснабдителна инфраструктура за 2014 година“ в Приложение 9.
АССП припомня, че необходимо законово изискване към специализираните счетоводни предприятия е в предмета им на дейност да бъде вписан и текста “организиране на счетоводно отчитане и съставяне на финансови отчети по реда на Закона за счетоводството”. Това изискване е залегнало в точка 7 на параграф 1 от допълнителните разпоредби на закона.

Предвид очаквания засилен данъчен контрол на счетоводните компании, липсата на тази формулировка в предмета на дейност би могло да послужи на контролния орган, като основание, че съответното предприятие не е специализирано счетоводно предприятие по смисъла на закона. Глобата или имуществената санкция за предприятие, което състави финансов отчет без да отговаря на изискванията за съставител на финансови отчети, съгласно чл.47, ал.5 от закона е от 1500 до 3000 лева.

В тази връзка, АССП препоръчва на всички фирми, оказващи счетоводни услуги да прегледат предмета си на дейност, и ако е необходимо, да направят съответните промени, чрез вписване в Търговския Регистър.
Асоциацията на специализираните счетоводни предприятия (АССП) публикува своята позиция относно бъдещите промени в счетоводното законодатество във връзка с транспониране на Директива 2013/34/ЕС. Позицията е изпратена до отдел "Счетоводно законодателство" на дирекция "Данъчна политика" към Министерство на Финансите с изх.№ 26/ 24.07.2014



Уважаеми Дами и Господа,

Във връзка с проведената дискусия на среща от 02 юли 2014г на Работна група по транспониране на Директива 2013/34/ЕС към Министерство на Финансите, изразяваме следни позиции по поставените въпроси:

1.   Бюджетни предприятия

АССП подкрепя предложението изнасяне на всички разпоредби, касаещи бюджетните предприятия в отделна глава в новия Закон за счетоводството (ЗСч).

МОТИВИ: Финансовото отчитане на публичния сектор следва да бъде в отделна глава в новия ЗСч, защото публичният сектор не работи по същите правила, по които работи реалния сектор. В момента финансовото отчитане на публичния сектор се извършва по ДДС 20/2004 г., което урежда и прилагането на счетоводните стандарти от реалния сектор. ДДС 20/2004 г. кореспондира с отменени счетоводни стандарти. Счетоводството на реалния сектор е регламентирано със счетоводни стандарти, докато при публичния сектор се регламентира с указания на МФ за всяка година, като постоянно се допълва счетоводното отчитане.

През 2015 г. се предвижда счетоводното отчитане на публичния сектор да се извършва по европейски стандарти за публичния сектор.

Поради различния начин на счетоводно отчитане на публичния сектор, според нас се налага да бъде обособена отделна глава в новия ЗСч.

2.   Предприятия по смисъл на ЗСч

АССП подкрепя предложението определението за предприятие да бъде преместено в Допълнителните разпоредби (ДР) на ЗСч, като се запази на обхвата на дефиницията от настоящия ЗСч.

3.   Инвентаризация

АССП счита, че настоящите разпоредби в чл. 22 от ЗСч относно инвентаризация са напълно достатъчни за малките предприятия, като за микро- и малките предприятията не следва да се изискват допълнителни усложняващи процедури.

МОТИВИ:Съгласно чл. 22 от ЗСч, инвентаризация на активите и пасивите се извършва през всеки отчетен период с цел достоверното им представяне в годишния финансов отчет. Инвентаризацията се извършва по ред и начин, определени от органите на управление на предприятието. За бюджетните предприятия министърът на финансите може да определи и други срокове за извършване на инвентаризацията. Инвентаризации се извършват и по искане на органите на съдебната власт и на други органи, когато това е предвидено в закон.

По този начин, законът дава възможност на предприятията да изработят и следват свои процедури за инвентаризация, които да бъдат съобразени с техните конкретни нужди, в зависимост от големината, вида дейност и нуждите на ръководството.

Обръщаме внимание, че следва да се направи разлика между инвентаризация при микро- и малки;  средни и големи предприятия. В този смисъл, не е удачно да уеднаквяваме процедурите при различните категории предприятия.

В повечето от микро- и малките предприятия едни и същи лица са както собственици, така и управители и материално отговорни лица, и затова не се нуждаят от тежки и обременяващи процедури за инвентаризация.

Затова:
1.   Следвайки духа на Директива 34/2014/ЕС “Мисли първо за малките” и параграф 4 от Преамбюла на Директивата, в който се казва, че законодателството на Съюза в счетоводната област трябва да постигне подходящ баланс между интересите на адресатите на финансовите отчети и интересът на предприятията да не бъдат ненужно обременявани с изисквания за отчитане
и
2.   Отчитайки параграф 13 от Преамбюла на Директива, в който се уточнява, че микропредприятията разполагат с ограничени ресурси, с които да изпълнят високите регулаторни изисквания. Тези правила налагат върху тях административна тежест, която е непропорционална на тяхната големина и следователно създават относително по-тежки условия за микропредприятията в сравнение с другите малки предприятия,

То по отношение на микро- и малките предприятия, АССП счита, че е необходимо да се запазят настоящите разпоредби на ЗСч, които от една страна въвеждат изискване за инвентаризация, а от друга дават свобода на предприятието да я извърши по възможно най-ефективен начин, според своите нужди.

4.   Предприятия, извършващи дейност от обществен интерес

Дефиниция за „предприятия, извършващи дейност от обществен интерес” е дадена в §1, т.11 от Закона за независимия финансов одит.  Като такива предприятия са определени:

а) публични дружества и емитенти на ценни книжа в страната, както и в друга държава - членка на Европейския съюз, и Европейското икономическо пространство;
б) кредитни институции;
в) застрахователи, презастрахователи и пенсионноосигурителни дружества;
г) търговски дружества, които произвеждат, пренасят и продават електроенергия и топлоенергия;
д) търговски дружества, които внасят, пренасят, разпределят и транзитират природен газ;
е) търговски дружества, които предоставят водоснабдителни, канализационни и телекомуникационни услуги;
ж) "Български държавни железници" - ЕАД, и дъщерните му предприятия;

Прави впечатление, че за дефиниране на предприятията в обществен интерес е използван само критерият „характер на дейността”. Според нас за предприятията, посочени в букви от „г” до „е”, този критерий трябва да бъде съчетан и с количествени критерии за големина на предприятието и броя на служителите, тъй като в сега съществуващата дефиниция попадат и малки предприятия от съответния сектор, чието влошено финансово състояние и евентуален фалит не би се отразило негативно върху обществото. Дефинирането на количествените критерии следва да бъде направено на база анализа от досега извършваните одити на предприятията в обществен интерес.

АССП счита, че Законът за счетоводството и Законът за независимия финансов одит следва да ползват една дефиниция за „предприятия в обществен интерес”.

5.   Категории предприятия

Директива 2013/34/ЕС въвежда единни критерии в държавите-членки за микро-, малки, средни, големи предприятия и предприятия от обществен интерес. Според нас като цяло следва да бъдат въведени точно тези основни критерии за предприятията, заедно с праговете, с цел да не се изкриви духа на Директивата при транспониране в националното законодателство.

А. По отношение на микропредприятията
Не следва да се създават отделни подкатегории предприятия. АССП счита, че за микропредприятията следва да се приложат всички облекчения, предвидени в Директивата (без бележки към ГФО, възможност за съкратен баланс само по раздели и групи по избор, възможност за съкратен ОПР, без одит, без доклад за дейността и др. облекчения, предвидени в директивата).

Б. По отношение на малките предприятия
Съгласно параграф 43 от Преамбюла на Директива 2013/34/ЕС, отчети на малките предприятия не следва да подлежат на задължение за извършване на одит, тъй като одитът може да представлява значителна административна тежест за тази категория предприятия, като същевременно в много от малките предприятия едни и същи лица са както акционери/съдружници, така и управители, и затова не се нуждаят особено от това трета страна да гарантира достоверността на финансовите отчети. В член 34 от Директивата не се изисква от малките предприятия да предоставят своите финансови отчети за извършване на одит. Това е споменато и параграф 25 от преамбюла на Директива 2014/56/ЕС за изменение на Директива 2006/43/ЕО относно задължителния одит на годишните счетоводни отчети и консолидираните счетоводни отчети.

Въпреки това според текстовете от параграф 43 от Преамбюла на Директива 2013/34/ЕС, тя не следва да възпрепятства държавите-членки да налагат извършването на одит на малките предприятия, като се вземат под внимание специфичните условия и потребности на тези предприятия и на ползвателите на финансовите отчети.

Отчитайки, че показателите в чл. 3, т. 2, букви “а” и “б” за малките предприятия са високи, а именно:
а) обща сума на баланса: 4 000 000 EUR;
б) нетен оборот: 8 000 000 EUR;

То АССП счита, че категорията малки предприятия би било удачно, да се раздели на две подкатегории по отношение на показателите “обща сума на баланса” и “нетен оборот”. По отношение на третия критерии “среден брой на служителите през финансовата година”, то не считаме, че е необходимо разделяне.

В тази връзка, след разделянето на малките предприятия в две подкатегории, то само първата подкатегория, която е с по-ниските показатели, да ползва облекченията за малките предприятия, предвидени в Директивата (съкратен баланс – по раздели и групи по желание, без одит, без доклад за дейността и други предвидени в директивата).

В. По отношение на средните и големите предприятия
Нашето мнение, е че разделението на категориите, трябва да е максимално по Директивата. В тази връзка не считаме за удачно предложението за обединяването на средни и големи предприятия в една категория.

6.   Къде да бъдат дефинирани счетоводните принципи?

Становището на АССП е, че основните счетоводни принципи би следвало да бъдат дефинирани и изброени в Закона за счетоводството.
МОТИВИ: Законът за счетоводството е основен нормативен акт, с който се дефинира законовата рамка, съобразно която се води счетоводството. Счетоводните принципи са основополагащи изисквания, на чиято база се води счетоводството. Те гарантират приемственост и универсалност на счетоводната информация и поради тази причина те трябва да бъдат достатъчно ясно формулирани в ЗСч. Тяхната важност е безспорна и тъй като основната законова рамка се формира, именно със закон, ние считаме, че те следва да бъдат разгледани и изброени именно в ЗСч.

7.   Трябва ли да остане двустранна форма на отчета за приходите и разходите, в случай, че е допустимо по новата директива?

Според АССП в случай, че това е допустимо по новата директива, би следвало предприятията да имат право да ползват двустранна форма на отчета за приходите и разходите.

Въпреки това, според нас би следвало основната форма на отчета за приходите и разходите да бъде изцяло съобразена с Директива 2013/34/EС, с цел постигане на максимално близки форми на ОПР между отделните държави-членки. Това би направило отчета по-разбираем за фирмите с чуждестранно участие.

В тази връзка препоръчваме в Годишен отчет за дейността, изискван от Националния статистически институт, като форма на ОПР да залегне Приложение V от Директивата, а имено структура на ОПР според характера на разходите.

8.   Съставители на ФО

АССП счита, че по отношение на съставителите на ГФО, трябва да се запазят досега действащите изисквания в чл. 34 и чл. 35 на ЗСч.

МОТИВИ: Нашето становище е основано на тезата, че изискванията в ЗСч са ясни и добре дефинирани, като дават възможност на лицата със средно или висше икономическо образование, след придобиване на съответния професионален стаж, да бъдат съставители на ГФО.

Съгласно чл. 48 от ЗСч актовете за установяване на административни нарушения се съставят от органите на Националната агенция за приходите или на Агенцията за държавна финансова инспекция. С цел предотвратяване на съставяне на финансови отчети от лица или предприятия, които не притежават качествата на съставител по ЗСч, нашето мнение е, че би следвало този контрол да бъде по-добре упражняван и завишен, така че да се гарантира, че всеки финансов отчет е съставен от законен съставител на финансов отчет.

АССП счита, че би следвало да се даде дефиниция на понятието „професионален стаж“ в Допълнителните разпоредби на ЗСч, тъй като такава към момента липсва.

МОТИВИ: Липсващата в момента дефиниция създава доста затруднения и се срещат различни тълкувания на понятието „професионален стаж“. Създаването и разписването на дефиниция, включена в ЗСч, би предотвратило подобни субективни тълкувания и би дало абсолютна яснота какъв именно стаж и по какъв начин би следвало да бъде доказан от съставителите на ГФО.

9.   Брой последователни години за промяна на категорията на предприятие

АССП счита, че ако дадено предприятие в две последователни години, надхвърля праговете по най-малко два от трите показатели, то това да води до промяна на категорията му от началото на третата година.

10.    Публикуване на ГФО

АССП подкрепя предложението срокът за публикуване на годишните финансови отчети да бъде променен от 31 юли на 30 юни за всички предприятия, като се запази срока до 31 май за едноличните търговци

11.    Одит

На задължителен одит да подлежат следните предприятия
•   малки предприятия, от втора категория с по-високите показатели
•   средни
•   големи
•   предприятия от обществен интерес

АССП счита, че при определянето на това дали дадено предприятие подлежи на задължителен одит или не, то следва да има значение размерът на предприятието, а не неговата правна формата.

12.    Доклад за плащания към правителства

По отношение на доклада за плащания към правителства, АССП подкрепя и трите предложения: 
-   Публикуване в Търговския регистър в срокове по общия ред, заедно с ГФО
-   Публикуване в Търговския регистър без отделна такса
-   Приложение към ЗСч с примерно съдържанието на доклада за плащания към правителства

Линк: http://apac-bg.org/UserFiles/File/ASSP-Pozicia-25.07.2014_END_site.pdf
Асоциацията на специалицираните счетоводни предприятия публикува своето писмо до дирекция “Данъчна политика” към Министерство на финансите, с копие до проф.Д-р Снежана Башева, декан на Финансово-счетоводен факултет УННС, във връзка със протокола от Кръглата маса, проведена в УНСС на 17.03.2014 год.


Уважаема г-жо Христова,
Уважаема проф.д-р Башева,

Благодарим за възможността да дадем бележки и изкажем нашето становище по Протокола от Кръглата маса, проведена в УНСС на 17.03.2014 год.

Бихме искали да Ви уведомим, че в така изпратения протокол от Кръглата маса, провела се в УНСС на 17.03.2013г има неточно отразяване на изказаната позиция на АССП. Некоректно е записаното на страница 15, че АССП приема създаване и приемане на нови Национални счетоводни стандарти за малки и средни предприятия. Също така невярно е записаното на същата страница, че АССП приема законова регламентация на единната професионална организация на счетоводителите в Р България. Виждаме, че в скоби след това е записано, “/АССП и ССБ се изказаха против/”, но тези взаимоизключващи се твърдения будят противоречиви изводи. Молим, протоколът да се коригира, за да отразява верните позиции на всички присъстващи на Кръглата маса.

За протокола уточняваме отново следното:
1. АССП е против създаване и приемане на нови  Национални счетоводни стандарти за малки и средни предприятия. Няма достатъчно аргументи в подкрепа на това, че е необходимо да се въвеждат нови Национални счетоводни стандарти за МСП. Това е ново и ненужно усложнение на бизнеса.

АССП счита, че малките и средните предприятия имат изключителна нужда от стабилност и спокойствие, а не от чисто нови счетоводни стандарти, нито от честа тотална промяна в счетоводното законодателство и изискванията към тях. Подчертаваме, че новата счетоводна Директива премахва някои от изискванията към МСП, но не въвежда нови изисквания. Точно затова ние считаме, че транспонирането на Директивата следва да се извърши чрез промяна на действащите НСФОМСП в посока облекчаване, както и прецизиране на някои текстове в тях,  а не да се създават и приемат наново счетоводни стандарти на база на Международния стандарт за МСП, които в последствие да бъдат изменяни и допълвани отново и отново.

2. АССП е против създаване на лицензионен режим за съставителите на финансовите отчети, както и против създаване на лицензираща професионална организация на счетоводителите и съставителите на финансовите отчети чрез закон. Считаме, такъв тип силно регулиране и лицензиране на професията противоречи, както на последните Европейски практики, съобщения и резолюции, така и на духа на новата счетоводна Директива 2013/34/ЕС “Мисли първо за малките”.

АССП е за свободен счетоводен пазар в България при спазването на законовите изискванията към съставителите на финансови отчети по сега действащия Закон за счетоводството. АССП препоръчва по-голям контрол върху спазването на Закона. Създаването на лицензираща счетоводна организация със закон, както и задължително членство на съставителите на финансовите отчети в нея, би попречило на свободния пазар в България и би оскъпило и затруднило счетоводството в България. Нашето виждане е, че членството в професионални счетоводни организации не следва да бъде задължително, след като практикуващите професията са инвестирали в необходимото образование и са покрили необходимите законови изисквания за стаж.

Нашата публична позиция, която е предоставена на Министерство на финансите можете да видите на сайта на АССП. http://apac-bg.org/UserFiles/APAC-position-MF-final.pdf

Важно е да се отбележи, че Европейската комисия прие съобщение, с което обявява започването на оценка на националните разпоредби за достъп до професии. Според ЕК “Регулираните професии са професии, за достъп до които се изискват специални квалификации или за които използването на определено звание е защитено, напр. фармацевти или архитекти. Причините за съществуването на подобни ограничения могат да са съвсем разумни, например за защита на потребителите. В същото време твърде ограничителните условия за достъп до някои професии могат да обезсърчат или дори да попречат на младите хора да се включат в пазара на труда. Различните регулаторни режими могат да затруднят квалифицираните специалисти да кандидатстват за работа в други страни от ЕС.” Линк към съобщението от страницата на Европейската комисия http://ec.europa.eu/bulgaria/focus/021013-professions_bg.htm

В тази връзка предлагаме на Вашето внимание Анализа на Института за пазарна икономика “Ефекти от регулирането на избрани свободни професии в България: ОДИТОРИ, АРХИТЕКТИ, ИНЖЕНЕРИ, ФАРМАЦЕВТИ”   http://ime.bg/uploads/887b01_Svobodni_Proffesii_IPI.pdf

Бихме искали да Ви обърнем внимание и на официалните обръщения на премиера Орешарски към бизнеса “Всичките ни действия са насочени към по-голяма прозрачност. Усилията на кабинета за намаляване на административните тежести може да се разчитат и като антикорупционни мерки. Когато гражданите и бизнесът не зависят в такава степен от "разрешения на администрацията" - това е предпоставка и за по-чисти обществени отношения. До края на годината режимите, които ще бъдат облекчени или отменени, ще надхвърлят 100. Това не е правено от което и да е българско правителство в последните 24 години.” Линк: http://www.government.bg/cgi-bin/e-ms/vis/vis.pl?s=001&p=0213&n=717&g=   

На фона на всичко това, не считаме за уместно, в счетоводния бранш, да се слагат на масата разговори за точно противоположни перспективи за бизнеса - въвеждане на лицензиране, парцелиране на пазара и монополизирането му, усложнения, такси и сертификати.  АССП счита, че това не е от полза нито за държавата, нито за бизнеса, нито за счетоводителите, нито за счетоводните предприятия, които съставят най-голямата част от финансовите отчетите на предприятията в България.

Целта на новата счетоводна Директива 2013/34/ЕС е облекчаване на малкия бизнес, намаляване на изискванията по отношение отчетността на предприятията, като дава възможност на държавите членки да определят и други облекчения за микро и малки предприятия.

Предлагаме вместо да спорим дали да има лицензионен режим на съставителите на финансови отчети и дали да има нови счетоводни стандарти за МСП, то да се фокусираме върху Директивата и върху това как наистина да постигнем облекчение на микро, малките и средни предприятия, като балансираме между интересите на бизнеса, на държавната администрация, на счетоводителите, които изготвят тези отчети, както и на одиторите, които проверяват и заверяват отчетите на една част от предприятията в България. Ние от АССП сме готови да работим за това.

Линк: http://apac-bg.org/UserFiles/17out_Pismo_MF_UNSS.pdf