Katya, и аз съм на това мнение, само че мисля, че като им издадем на лицата служебна бележка с "облагаем" доход, а в таблиците по тримесечия в декларацията, която попълват е "придобит" доста хора ще се объркат.
Колеги, според мен няма място за притеснение относно използваните термини: облагаем доход и придобит доход.
Те са едни и същи.
Вижте ЗДДФЛ чл.29 и 31. Пред члена ясно си пише - Облагаем доход. След това са всички намаления и т.н
:hmmm:
Съгласих се. Какво ще кажете за авансовия данък през 4-то трим., ако е удържан все пак ?
andrey_asenov
Като за начало попълнете и подайте в НАП Искане за възтановяване или прихващане.
[url=http://www.nap.bg/document?id=980]www.nap.bg/document?id=980[/url] ([url]http://www.nap.bg/document?id=980[/url])
А, кажете ми драга Katya, как се връща данък по сметка за изплатени суми ?
По повод на новата бележка, днес получих устно указание от НАП,
че удържания в 4-то тримесечие данък да се включи в общата сума на данъка в бележката,
но да не се включва в т.ч. никаде надолу по тримесечия !!!
Всичко е заради факта, че все пак в декларацията по чл.50 този данък отнякъде трябва да се вземе и да се декларира.
Според мен можеха да измислят тази бележка и по коректно, но вече е факт.
Според указанията на НАП, който е удържал неправилно данъка през 4-то тримесечие трябва да го доплати на наемодателя и да издаде наново СИС.
Ако данъка е внесен той ще послужи за покриване на други текущи задължения.
Ето го становището: [url]http://www.nap.bg/news?id=1753[/url] ([url]http://www.nap.bg/news?id=1753[/url])
За мен това не е нито указание, нито становище, а напълно анонимно съобщение в сайта на НАП. Въпреки това и аз смятам, че е редно да се върне удържания неправомерно данък и да се издадат правилните документи.
Миналата година още получих такива обобщени годишни служебни бележки. Почнах и аз такива да издавам за цялата година, но само за платени по банков път наеми например.И все пак ако решим да издаваме 1 обща за наем примерно за цялата 2013 г. дали не трябва да използваме този нов образец?
От всичката тази каша само едно не мога да разбера за какво ще послужи тази нова бел. по чл.45 ал.4 като в нея трябва да напишем ОБЛАГАЕМИЯ доход на тримесечие, а в ГДД по чл.50 в приложение 3 част 3 табл.1 те трябва да напишат ПРИДОБИТИЯ доход на примесечие ::) Според мен хората ще се объркат
Според мен следва да се спазва хронологията на издаване на документи. Издавала съм служебни бележки за тримесечията както е бил в сила тогава образеца. Сега кво да издирвам хората да им издавам по новата служебна бележка инфото ли?
Аз съм издава всеки месец СИС и сл. бележка, и не смятам, че ми трябва такава обобщена. Пък то ще се чуе.
"Наемодателите подават нова декларация в НАП
04 Февруари 2013
Физическите лицата, които отдават помещения под наем на други физически лица, и съответно сами определят и внасят дължимия авансово данък, през 2013 година ще имат едно ново задължение. Те трябва да декларират дължимите авансови вноски в новата декларация, която се подава от началото на тази година – това е декларацията по чл.55, ал. 1 от ЗДДФЛ и по чл. 201, ал. 1 от ЗКПО за дължими данъци (образец 4001). Декларацията се подава три пъти годишно – в сроковете за внасяне на дължимите данъци, т. е. до края на месеца, следващ тримесечието, през което е получен дохода от наем, като за ІV-то тримесечие, данък не се дължи и съответно декларация не се подава. Както до сега, годишният данък ще се определи в годишната данъчна декларация, която наемодателите ще представят пред НАП до края на април 2014 г.
Физическите лица, които отдават под наем имоти на фирми, също ще декларират годишно доходите от наем до края на април 2014 г., но те не са длъжни да подават в НАП формуляра по чл. 55. В този случай декларацията по чл. 55 от ЗДДФЛ (образец 4001) се подава от платеца на дохода. Облекчение за фирмите-наематели на недвижими имоти на физически лица е, че през тази година те няма да издават служебни бележки за изплатения доход на физическите лица всеки месец, а само веднъж годишно. Фирмите-наематели ще внасят данъка, удържан авансово на хазаите си физически лица, веднъж на три месеца, а не както беше през 2012 г. - ежемесечно. И в този случай за последното тримесечие на 2013 г. платците на дохода не следва да удържат и внасят авансово данъка.
От НАП припомнят, че гражданите с 50 и над 50 на сто намалена работоспособност, отдаващи помещения под наем, дължат авансов данък, едва когато получаваната през годината от тях сума надхвърли 7 920 лв. от всички източници на доходи на лицето.
Повече информация за попълване на декларациите, плащане на данъци и нови срокове, отдаващите помещения под наем могат да получат на телефона за информация на НАП 0700 18 700 на цената на един разговор.
Създаден на: 04.02.2013
От НАП ми казаха да издавам новия образец на служебната бележка.Но не получих ясен и кокретен отговор как да се попълва.Ако месечния наем е 100 лв , то според ме трябва в таблицата облагем доход , първия ред общо 1080 лв и за четирите тримесечия да се запише еднаква сума , т.е 270 лв , в графата авансово удържан данък да се впише удържания данък за първо , второ и трето триемесечие , т.е по 27 лв и общо 81.Така лицето остава да си довнася 27 лв.Как ще си попълни ГДД е друг проблем ,тъйкато там е посочен придобит доход
Колеги,
Днес най-сетне получих заветното обаждане (писах по-горе) от Кол центъра на НАП.
В бележката по чл.45 ал.4 се записва придобития доход по тримесечия и удържания данък.
Очаква се да излезе нова СИС и указания за попълване на тази прословута бележка.
Според мен вече може да издаваме бележки. Всичко е ясно
п.с. В бележката се записва само ЕИК 9 разряда или 10 за ЕГН
А как ще я попълниш Коя сума ще пишеш за първите тримесечия, а за четвъртото?А аз питам как ще попълните една обща бележка по стария образец при положение, че служебната бележка и СИС "вървят ръка за ръка" - "Настоящата служебна бележка се издава на ......в уверение на това, че по Сметка за изплатени суми N ...................... / ................... .20....г" Аз ще попълня новия образец
Облагаем доход
Чл. 29. (1) (Изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г., предишен текст на чл. 29 - ДВ, бр. 31 от 2011 г., в сила от 01.01.2011 г.) Облагаемият доход от стопанска дейност на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, се определя, като придобитият доход се намалява с разходи за дейността, както следва:
За облагаем доход се пише след нормативно признатите. За 4-тото тримесечие си пишете, това което сте изплатили на лицето след приспадането. А в полето за удържан данък няма четвърто тримесечие.Облагаем доход от друга стопанска дейност по чл. 29 от ЗДДФЛ, в т.ч. за:
Катя, аз не се изказах правилно по СИС имах предвид служебната бележка. Връщали са ги, като им искали само тази новата служебна бележка :hmmm:
И в крайна сметка на облагаем доход какво трябва да се пише?
Логично е да е след НПР, но при попълването на ГДД няма ли пак да се намали сумата?
Да, и аз така си мислех, че ще минем с издадените през годината служебни бележки. Явно ще е като в казармата, всяка заповед ще е предпоследна! :smile1: Това по отношение на правилно и не правилно. И след като ще преиздаваме служебни бележки, идва пак на дневен ред какво пишем на реда облагаем доход. И след като няма указания, всеки може да си го тълкува както иска. След като служебната бележка е одобрена със Заповед от 17 декември 2013 г. имаше бол време да се пише и указание или в забележка отдолу на самата бележка.
Аз в новата служебна бележка попълних облагаемия доход, а в ГДД- придобития.В новата бележка е посочено ,че се иска да се декларира облагаемия доход
Аз в новата служебна бележка попълних облагаемия доход, а в ГДД- придобития.
Каквото искат-това попълвам.
delphine, има съществена разлика в понятията в двете бележки.
В чл.29 ЗДДФЛ изрично се разграничават облагаемия и придобития доход.Скрит текст :
Толкова ли беше трудно в новите бланки да напишат придобит доход?
Писах вчера имейл на НАП за разяснение по сл.бележка.и ето отговора:
"В служебната бележка следва да бъде посочена брутната сума на дохода, независимо че е посочено-облагаемия доход.Предвижда се да има пояснения към СИС със забележка, че на редове 1 и 4 се посочва размера на дохода подлежащ на облагане, но понастояще бележката остава в този вид"
В служебната бележка следва да бъде посочена брутната сума на дохода независимо, че е посочено – облагаемият доход. Предвижда се да има пояснение съм сметката за изплатени суми за 2014г. със забележка, че на редове 1 и 4 се посочва размера на дохода подлежащ на облагане, но по настояще бележката остава в този вид.
С Уважение,
Г.Иванова
Информационен център
Национална агенция за приходите
Информационен телефон на НАП - 0700 18 700
Електронна поща: infocenter@nra.bg
Аз не виждам никакъв смисъл от това чрез ново Указание от НАП сега да ни убеждават, че за целите на Служебната бележка думата "облагаем" всъщност означавала "придобит", като от ЗДДФЛ - законът, който регламентира въпросната служебна бележка е ясно, че за случаите, за които въобще се издава тази служебна бележка няма как придобит доход да е равен на облагаем доход, като има НПР.
В чл. 29, ал. 1 и чл. 31, ал. 1 изрично е определено какво е облагаем доход при точно тези дейности, за които се издава тази служебна бележка. "Облагаемият доход от стопанска дейност на физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон, се определя, като придобитият доход се намалява с разходи за дейността" и "Облагаемият доход от наем или от друго възмездно предоставяне за ползване на движимо или недвижимо имущество се определя, като придобитият доход се намалява с 10 на сто разходи".
Защо просто не сменят една дума в бланката на служебната бележа, а именно вместо "облагаем" да стане на "придобит" и всички да си отдъхнем? Иначе изпадаме в супер непрофесионално състояние, в бланката с думи прости да пише едно, но ние да попълваме друго, и ако попита някои "Защо, като в ЗДДФЛ облагем доход е придобития доход минус НПР, вие тука ми попълвате придобит, а пише облагаем?", то ние всеки път да трябва да реферираме към някакво Указание на НАП.
Сгрешили - сгрешили, просто подменят бланката, утвърждават нов образец и готово. Както и да е. Ще попълваме каквото напишат в новото указание, колкото и нелепо да е то.
А СИС 2014 все още няма на сайта на НАП. Хората звънят в офиса и питат защо не е актуализирана СИС за 2014 на сайта КиК Инфо и на всеки поотделно обясняваме, че НАП още не са излезни с бланка. Те ни викат: ама ние имаме да плащаме на лица, какво да правим? Не ми се иска аз да пипна бланката от 2013 и да я адаптирам за 2014, защото утре НАП ще излязат с коренно различна бланка и издадените какво ще ги правим ... лудница.
Щом и понятие нетен резултат намесиха, става страшно. Сега и едно бонус указание да напишат, че под нетно възнаграждение разбират бруто без НПР, а не бруто без осигуровки и данък :laugh:
Има и нова СИС !
В съобщението на сайта на НАП пише "Служебните бележки, които са издадени по старите образци (действали през 2013 г.) няма необходимост да бъдат преиздавани."
Но ако Ви поискат обобщена бележка (може да не си пазят издадените през годината или с цел по-лесно да си попълнят декларацията заради разпределението по тримесечия), ще им издадете.
да, пак брутната сума
защо не излиза м.01.2014 в СИС в т.5 ОД ред 2 през месец 01.2014 а само се попълва 2014 - Дали някой е ползвал СИС от сртаницата на kik info
Кате, това го имаше и в предишната СИС.
По-скоро си мисля, че периодът ще се вижда от подадените Д1
Давам само пример за сравнение. Ако сте работили три месеца по ГД и ви изплатят цялото възнаграждение в един месец на веднъж, как ще удостоверите че този ОД е за 3, а не за 1 месец. Според колежката трябва да се запише ОД в месеца на изплащане на възнаграждението. И тъй като редът в СИС и сл.бел. за периода за който се отнася плащането е отпаднал в новата бланка, питам: как ще се удостовери че сумата съответно ОД е за 3 месеца а не за един и в последствие да се декларира и в Д1???
И според мен това е пропуск в новите бланки и се опитвам да обясня и да докажа, че е така!
Ако на СОЛ изплатим доход по ГД за периода 01/2014-12/2014 в 12/2014 в размер на 15000лв., то според обясненията на НАП СОЛ трябва да изравни ОД само за 12/2014 и да внесе осигуровки на максимума за декември в/у 2400лв., а не за цялата година. НАП губят, СОЛ печели и внася по-малко осигуровки, но пък губи осигурителен стаж, все пак трудът е положен през цялата година а не само в декември!
И питам КАК ТОЧНО ЩЕ СЕ ДОКАЗВА ТОЗИ ПЕРИОД, СЛЕД КАТО В БЛАНКАТА ЛИПСВА КАТО РЕКВИЗИТ????Абе поредната бъркотия....
Пуснала съм запитване ще кача отговора!
Katya, и аз съм на това мнение, само че мисля, че като им издадем на лицата служебна бележка с "облагаем" доход (общата сумата минус НПР), а в таблиците по тримесечия в декларацията, която попълват е "придобит" (тоест общата сума) доста хора ще се объркат.
Вие нали си оставате основен работодател, защото лицето ще е неплатен отпуск?Здравейте! Служител ,който е на постоянен трудов договор ,ще ползва неплатен отпуск една година през която ще работи на друго място с непостоянен трудов договор . Какво трябва да се се впише в трудовата книжка от до сегашния работодател?Имам предвид заплата , стаж и какво още .
как всъщност да се състави ГД, според дейността която ще извършва лицето, за да не е против правилата и да не изглежда като прикрит трудов договор
ами няма ........лицето ще извършва дейността, докато си стои на робтоното място по трудов договор, кога и как ще си свърши работата ще си рещава сам, ако иска в къщи ще си носи , как Ви изглеждат нещата
ами да , но пък не трябва ли основния работодател да даде разрешение за работа и по 2-ри ТД