Раздели => Данъци и счетоводство => Темата е започната от: IVAN_19 в 29.11.2013, 09:59
Титла: наем етажна собственост
Публикувано от: IVAN_19 в 29.11.2013, 09:59
трябва да сключим договор за наем за ползване определена площ от жилищен блок да рекламни цели ,този наем с домоуправителя ли се сключва ,ако имат регистрация по закона за етажна собственост . собственика се е договорил с тях сега да им изплати цялата сума а наема ще е за една година в такъв случай аз сега трябва да издам СИС и сл.бележка без да удържам 10% и те да си го декларират като приход за 2013 или не съм прав при положение,че не са регистриран на всеки от входа ли ще трябва да издавам СИС ...
Този вид доход от наем се облага с окончателен данък по чл. 38, ал. 12 от ЗДДФЛ
Скрит текст :
чл. 38. (12) (Нова - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г.) С окончателен данък се облагат доходите от наем или друго възмездно предоставяне на имущество в режим на етажна собственост с форма на управление общо събрание на собствениците, начислени/изплатени от предприятия и самоосигуряващи се лица.
Данъчната ставка е 10% и няма НПР.
Скрит текст :
чл. 46. (Изм. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г.) (1) (Изм. - ДВ, бр. 19 от 2011 г., в сила от 08.03.2011 г., изм. - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г., изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) Ставката на да-нъка е 10 на сто за доходите по чл. 37 и чл. 38, ал. 5, 8, 10, 11, 12 и 13. (4) Окончателният данък по глава шеста се удържа и внася в сроковете и по реда на чл. 65 - 68.
Тъй като задължението за удържане и внасяне на данъка е Ваше, трябва да подадете и декларация по чл. 55. Сроковете са до края на месеца, следващ тримесечието, през което е извършено плащането.
Скрит текст :
чл. 65. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 113 от 2007 г., в сила от 01.01.2008 г., изм. - ДВ, бр. 19 от 2011 г., в сила от 08.03.2011 г., изм. - ДВ, бр. 99 от 2011 г., в сила от 01.01.2012 г., изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) Данъкът по чл. 46 за доходите по чл. 37, ал. 1, т. 1 - 9 и чл. 38, ал. 10 и 12 се удържа и внася от предприятието или от самоосигуряващото се лице - платец на дохода, в срок до края на месеца, следващ тримесечието на начисляването на дохода от предприятието или изплащането на дохода от самоосигуряващото се лице. чл. 55. (Изм. - ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.) (1) Предприятията и самоосигуряващите се лица - платци на доходи, задължени да удържат и внасят данъци по реда на този закон, подават декларация по образец за дължи-мите данъци.
Вие не издавате СИС, а трябва да получите документ по чл. 7 от ЗСч. и отчитате разхода с РКО.
нещо не разбрах ,понеже наемат ще е за от 12,м 2013 до 12. м 2014 г но парите ще бъдат заплатени авансово 12 м. 2013 цялата сума за периода аз затова мисля ,че е редно да си издадем СИС и служебна бележка за цялата сума / както издаваме за наемите от Ф.Л./ но беж да удържаме 10% авансов данък ,защото това се случва в 12 м . аз в тази посока разсъждавам но явно има разлика от наем с Ф.Л. и тези с етажната собственост ..
Данъкът се дължи до 31.01.2014-та, защото е данък по чл. 38, т.е. окончателен. И когато Вие трябва по закон да удържите и внесете данъка, сте длъжни и да го декларирате по чл. 55 За физическите лица наемодатели се дължи авансов данък, който не се внася за последното тримесечие. Може би това Ви обърква.
благодаря ви много за разясненията ... само не мога да преценя в моя случай когато трябва да изплатя през 12 м цялата сума за целият период / 1000 лв за 12 м до 12, 2014 / аз 100 лв ли трябва да удържа и да внеса данъка върху цялата сума и да получа първичен документ от наемодателите за сумата от 900 лв или да удържа само данъка за 12 м на 2013
След като плащате цялата сума, това означава, че се дължи данък върху целия доход. Ако наемът е 1000 лв., ще платите 900 лв. и ще внесете 100 лв. данък. Издават Ви квитанция за 1000 лв 602 - 1000 401 - 900 454 - 100 Плащате с РКО 401/501 - 900 Превеждате данъка 454/503 - 100
Здравейте!Ще сключваме договор за наем с етажна собственост и те ще издават фактура за него.Още не съм я видяла,но сигурно е без ддс и е разход за фирмата.Какво става с данъка?Ние ли го внасяме,върху цялата сума на данъка ли се изчислява и подаваме ли Декларация 55?Ако се договори сума ,примерно 100 лв,месечно,данъка върху нея ли се изчислява ?Без НПР?
Здравейте!Уж ми се изясни,ама май не е...Оказва се,че етажната собственост няма да ми издава фактура,а само ще си подписваме РКО.Наема ще се превежда по банка и сметката е на името на един от управителния съвет или домсъвет,както и да е.Сега-след като превеждаме сума на ФЛ,независимо,че става дума за етажна собственост-нещата пак такива ли остават?!Декларация 55 на тримесечие,10% данък-окончателен,а СИС,справка чл.73 за годината?Все пак сметката е на ФЛ,това ме обърква-моля за съвет!
Няма защо да ви обърква начина на плащане. Запишете в анекс към наемния договор по каква сметка ще се превежда сумата и от там нататък не е Ваша грижа как ще се оправят счетоводно етажната собственост и тяхното ФЛ-представител.
След като ще превеждате парите по банка, няма да издавате РКО, а техния представител ще ви издава документ по чл. 7 от ЗСч, за да си отчетете разхода. Това може да бъде фактура - продават се такива кочани, но това пак си е техен проблем. Ако трябва Вие да им оправяте бумагите, да Ви наемат по договор за счетоводно обслужване, нали? :smile1: Няма да им превеждате пари без да Ви издадат документ и бързо ще влезнат в час.
За Вас остава да подавате декларацията по чл. 55 за всяко тримесечие и да включите данните за етажната собственост в справката по чл. 73. :good: